Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
BMW iX3 - DIGITALISERAD KÖRGLÄDJE.
Nå din destination mer avslappnad.
Några av morgondagens digitala tjänster kan redan idag upplevas i den nya BMW iX3. Joo-Hyung Maing (Product Management Digital Services) förklarar måtten av dessa innovativa tjänster för passagerare, funktionerna som stödjer föraren i det dagliga livet och hur de fungerar.
Anteckningsblock, skisser och pennor. På Joo-Hyung Mains arbetsplats börjar de digitala teknologierna och tjänsterna som en enkel idé – offline. Deras uppgift ligger i det enkla, eller snarare att förenkla. ”Tjänsterna, körassistanssystemet och mobiltelefonerna ska kunna interagera med varandra så att vårt digitala liv sömnlöst kan bli integrerade i fordonet. Nätverkandet mellan de två ska släppa bördan hos trafikanten i vardagslivet och på så sätt bidra med mer komfort” säger BMW:s expert.
Trots allt så lever varje kund redan i sitt eget digitala ekosystem genom att använda enheter så som mobiltelefoner, smarta klockor, bärbara datorer eller smart hemelektronik. ”När vi designar och utvecklar gränssnittet, så som vi gjorde i den nya BMW iX3, så lutar vi oss starkt mot redan existerande digitala ekosystem. Det betyder att föraren redan känner igen menynavigeringen och funktionaliteten från deras miljöer utanför bilen – så att de kan känna sig mera avslappnad när de når sin destination.” Detta säkerställs genom nyutvecklade intuitiva digitala tjänster för BMW:s elbilar.
Att ladda blir en upptäcktsresa.
Den spännande uppgiften för Joo-Hyung och hans team ligger i att transformera tidigare hinder till nya möjligheter. ”För att ladda en elektrisk bil så som BMW iX3, så behöver du självklart ge den tid. Det är en skillnad mot att tanka – så som det ser ut idag. Men det är ingen nackdel, tvärtom. Vi vill göra den här väntetiden så trivsam och användbar som möjligt för föraren.Att ladda ska bli en enkel rutin. Det är också därför varje BMW-passagerare kan få deras bil att visa restauranger, caféer, gallerior, affärer, ett spa eller en bio nära olika laddstationer – så kallade Point of Interest, eller POI.
På så sätt, så kan väntandet användas optimalt. I varje land har BMW:s utvecklare jobbat tillsammans med innehållsleverantörer så som Yelp. Fördelen är att föraren också får reda på användarnas betyg av varje unikt ställe när de gör sitt val. Beroende på situationen så är det såklart olika krav, så därför kan söket konfigureras och kategoriseras. Det är också möjligt att skapa favoriter” säger Joo-Hyung.
Att ha räckvidden i sikte.
I elektriska bilar är det ett tydligt fokus på batteriets räckvidd. ”Med hjälp av en räckviddsindikator på navigationskartan kan föraren alltid ha ett öga på batteristatusen” säger Joo-Hyung, och visar grafik från hans dator. Det visar gränssnittet så som det ser ut på displayen i BMW iX3. ”Från deras nuvarande position får kunden en visuell indikation på hur långt de kan köra med återstående batteri. Så fort föraren skriver in en destination som inte är inom räckhåll för batterinivån, får de en notis om det. Den här notisen föreslår relevanta laddstationer som finns längs rutten” förklarar Joo-Hyung.
Ny energi med hög hastighet.
”Om det bara finns ett visst tidsspann för att ladda fordonet, kan föraren söka efter High Power- laddstationer. Den inställningen gör att enbart laddstationer som ligger nära den planerade rutten men som också kan ladda fordonet på ett effektivare och märkbart snabbare sätt visas. På så sätt kan föraren försäkra sig om att de kan nå sin destination bekvämt och snabbt trots stoppet”.
”Upplevelsen i fordonet ligger i centrum”.
Hur kommer körandet ändras i framtiden? Hur kommer rörligheten att ändras? ”Tid kommer att bli en statussymbol”, säger Joo-Hyung Maing. Med hjälp av uppkoppling och självkörande bilar, kommer upplevelsen på vägen och integrationen med passagerarna bli viktigare. I en självkörande bil kan du också kolla på film eller läsa en bok. Framför allt, så kommer de digitala tjänsterna att göra det ännu enklare att hantera olika situationer som kan uppstå när du kör, förklarar Joo-Hyung.
”Föreställ er följande: Jag sitter framför ratten i en BMW iX3 på väg in till en stad, kanske en jag inte är så bekant med och jag blir hungrig. Istället för att stelt fråga min passagerare att söka efter restauranger på deras telefon, så frågar jag BMW:s Intelligent Personal Assistant: ”Hej BMW, jag vill ha pizza! Då kommer den digitala co-drivern fråga vilken av de olika destinationerna jag vill välja. Till vilket vi kommer svara ”Den med högst betyg” och ”Var kan jag parkera?”.
Vårt mål är att använda teknologi för att göra resan så behaglig som möjlig, oavsett om du är i staden eller på landet. Betala vägtullar är ett annat bra exempel på hur uppkopplingen kan göra körandet enklare i framtiden.
Mer innovativt och personligt på vägarna.
Joo-Hyung Maing ser ännu längre fram in i framtiden: ”En annan trend parallell med elektrifieringen och rörlighetstjänsterna är emotionell personalisering. När jag öppnar bildörren på morgonen via min telefon och kliver in, så hälsar min bil på mig med namn och berättar vilka möten som är på schemat för dagen”. Men nuet är redan elektrifierat: ”Vi kommer inte bara kunna styra vår resa mer intuitivt, utan också på ett mer personligt sätt – genom akustik som exempel” Joo-Hyung vill inte avslöja mer än så just nu, men han ser verkligen fram emot den första resan med BMW iX3.
BLI FÖRST MED DET SENASTE FRÅN BMW.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från BMW.