Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
BMW M-modeller.
Kombinationen av teknisk perfektion och extremt känslofylld sportighet får pulsen att slå snabbare. BMW M-modellerna är äkta sportbilar. Tack vare teknik hämtad från motorsporten, som t.ex. M sportchassin, motorer och den M-typiska avstämningen, så uppnår de sportiga fordonen den ultimata kombinationen av lyx och prestanda. Det gäller oavsett om det handlar om en sedan, en coupé eller en SUV.
UTVECKLINGEN AV BMW M-MODELLERNA.
Passion för motorsport, exklusivitet och perfektion – följ med oss genom nästan 50 år av BMW M-bilar! Från legendariska BMW M1 via M3 och fram till aktuella BMW M8 presenterar vi bilar för dig med utomordentlig effekt och möjligheten att med hjälp av utrustning från BMW Individual och BMW M Performance Parts anpassa modellerna exakt som du vill.
ALLT OM UTVECKLINGEN AV BMW M-MODELLERNA.
Passion för motorsport, exklusivitet och perfektion – följ med oss genom nästan 50 år av BMW M-bilar! Från legendariska BMW M1 via M3 och fram till aktuella BMW M8 presenterar vi fordon för dig med utomordentlig effekt och möjligheten att med hjälp av utrustning från BMW Individual och BMW M Performance Parts anpassa modellerna exakt efter den egna karaktären.
ALLT OM UTVECKLINGEN AV BMW M-MODELLERNA.
Passion för motorsport, exklusivitet och perfektion – följ med oss genom nästan 50 år av BMW M-bilar! Från legendariska BMW M1 via M3 och fram till aktuella BMW M8 presenterar vi fordon för dig med utomordentlig effekt och möjligheten att med hjälp av utrustning från BMW Individual och BMW M Performance Parts anpassa modellerna exakt efter den egna karaktären.
BMW M1 (E26).
Den första bilen utvecklad av dåvarande BMW Motorsport GmbH imponerar i slutet av 70-talet med sin tidlösa kilform. Formen skapades av designlegenden Giorgio Giugiaro och är baserad på BMW Turbo – en studie från 1972 framtagen av Paul Bracq, mångårig designer på BMW. De smala njurarna, de uppfällbara strålkastarna och de rena linjerna förenar estetik och dynamik. Men även effekten är legendarisk: Fram till 1983 är detta det snabbaste tyska seriefordonet. Supersportbilen med mittmotor når en maxhastighet klart över 260 km/h och lägger därmed grunden till traditionen med M-bilar.
Blott 460 exemplar byggdes för hand från 1979 till 1981. Den som har turen att få köra denna modell får uppleva de ovanliga köregenskaperna, den utmärkta kurvdynamiken och den mycket varvvilliga 3,5-litersmotorn.
- Tillverkningsperiod: 1978 – 1981.
- Motorer: 3,5 liter (204 kW, 277 hk), 6 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4359 mm/1824 mm/1138 mm.
BMW 1-SERIE M COUPÉ (E82).
Även om BMW 1-serien ända sedan 2004 har imponerat på förare som uppskattar sportighet och utmärkt manöverförmåga också i ett kompakt fordon, så har BMW 1-serie M Coupé bara funnits sedan 2011. Två turboladdare hjälper den 6-cylindriga bensinmotorn att nå 340 hk (250 kW), vilket i kombination med den korta hjulbasen och den bredare spårvidden jämfört med vanliga BMW 1-serie ger en ytterst dynamisk körkänsla. Över 6 300 exemplar byggs fram till 2012. Tre år senare anknyter BMW M2 till denna linje och fortsätter konceptet med att förena en kompakt bil med de bästa egenskaperna hos en sportbil.
- Tillverkningsperiod: 2011 – 2012.
- Motorer: 3,0 liter (250 kW, 340 hk), 6 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4380 mm/1803 mm/1420 mm.
BMW M2 (F87, G87).
Den 2:a generationen av BMW M2 kommer 2022, då BMW M GmbH firar 50-årsjubileum, och med sin kända M-karaktär är modellen en hyllning till ren och skär tävlingskänsla. Den nya expressiva exteriören i klassisk box-design med kompakta proportioner och uttrycksstark stans utstrålar ren körglädje med maximal kontroll. Bilen har perfekt avstämda chassikomponenter från M-avdelningen och en effektstark 6-cylindrig BMW TwinPower Turbo-bensinmotor med imponerande 338 kW (460 hk). Det möjliggör en acceleration från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder och en maxhastighet på 250 km/h.
- Tillverkningsperiod BMW M2: 2015 – idag, M2 Competition: 2018 – 2020, M2 CS: 2020.
- Motorer: 3,0 liter (338 kW, 460 hk), 6-cylindrig.
- Längd/bredd/höjd: 4580 mm / 1887 mm / 1403 mm.
BMW M3 (E30/2S, E30/2SC, E36/2S, E36/2CS, E36/4S, E46/2S, E46/2CS, E90/92/93, F80, G80, G80 CS).
Ursprungligen var BMW M3 (E30/2S, E30/2SC) tänkt som gatuversion av ett tävlingsfordon, men det överväldigande intresset gör att det säljs långt fler än de 5 000 exemplar som krävs för registreringen i Grupp A. Den extrema dynamiken framgår redan utvändigt av de breddade skärmarna, de ikoniska bakvingarna och den nydesignade C-stolpen. Men även under skalet finns allt som är beprövat inom motorsporten: innerventilerade bromsskivor, sportväxellådan med 1:ans växel nere till vänster, den 4-cylindriga motorn på 2,3 liter och 200 hk (143 kW).
Medan tävlingsversionen tar den ena segern efter den andra, överträffar försäljningen av BMW M3 alla förväntningar. Med Cabriolet-versionen inräknad säljs bilen i över 18 000 exemplar. Till detta kommer dessutom den omarbetade Evolution-versionen med 220 hk (154 kW) samt BMW M3 Sport Evolution med 2,5 liters slagvolym och 238 hk (166 kW).
1992 fortsätter den andra generationen av BMW M3 (E36) denna framgångshistoria. Bilen är nu betydligt mer mogen och har endast små visuella förändringar jämfört med den vanliga modellen, t.ex. de aerodynamiskt optimerade M backspeglarna. Under huven förändras dock desto mer: Den 6-cylindriga bensinmotorn med 286 hk (210 kW) har överliggande kamaxlar med variabel kamaxelstyrning (VANOS-system) och möjliggör hisnande acceleration. Och efter modellomarbetningen 1995 har motorn inte bara 200 cm3 större slagvolym, utan även 321 hk (236 kW).
Vid millennieskiftet kom tredje upplagan av BMW M3 (E46) till utställningshallarna, och ett år senare följer BMW M3 Cabriolet. De för vidare grundidén med BMW M3 – att kombinera så låg vikt som möjligt med så mycket kördynamik som möjligt. Motorns 343 hk (252 kW) möjliggör prestanda som motsvarar M generna. Utvändigt skiljer sig Coupé och Cabriolet från seriemodellen genom sin större spårvidd, gälarna i framskärmarna och en Powerdome på framhuven.
I BMW M3 som byggs från 2007 till 2013 finns det flera spännande nyheter: precis som för de vanliga modellerna är nu tre karosserivarianter tillgängliga – Sedan (E90), Coupé (E92) och Cabriolet (E93). För första gången har en BMW M3 en V8-motor. Aggregatet på fyra liter utvecklar 420 hk (309 kW) och varvar upp till 8 300 varv per minut, vilket gör det till den mest högvarviga serietillverkade motor som BMW någonsin har byggt! Med tillvalet M Driver-paketet når fordonet en maxhastighet av 280 km/h.
I den femte generationen av BMW M3 (F80) används från 2014 åter en 6-cylindrig bensinmotor, som för första gången i en M3 är försedd med turboladdare. Drivlinan utvecklar sitt maximala vridmoment redan vid 1 850 varv per minut, vilket möjliggör snabb acceleration i nästan alla lägen. Den 431 hk (317 kW) starka BMW M3 finns nu endast som Sedan, eftersom motsvarande Coupé och Cabriolet nu heter M4. Skärmbreddarna, M backspeglarna och det mörka M taket av kolfiber visar också utåt att denna bil har ovanliga manöveregenskaper och kördynamik. Från 2016 finns BMW M3 Competition, med en motor på 450 hk (331) kW och adaptivt M chassi som standard.
Och 2018 tillverkades under tre månaders tid BMW M3 CS, vars motor utvecklar ytterligare 10 hk och därmed når 460 hk (338 kW).
Sedan 2021 finns BMW M3 (G80), som utseendemässigt skiljer sig radikalt från standardsedanen genom sin stora, upprättstående njure. Den fortsätter konceptet från tidigare BMW M3 genom kombinationen av sportighet, dynamik och användbarhet i vardagen. Sedanen är utrustad med en manuell sexväxlad växellåda och en drivlina på 480 hk (353 kW), som i BMW M3 Competition utvecklar 510 hk (375 kW). Den 8-stegade M Steptronic-växellådan med Drivelogic möjliggör otroligt snabba växlingar för maximal kördynamik i kombination med det exakt avstämda M-chassit.
- Tillverkningsperiod BMW M3: 1986 – idag.
- Motorer: 2,3–3,0 liter (143 – 405 kW, 200 – 551 hk), 4, 6, 8 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4346 – 4795 mm / 1680 – 1918 mm / 1370 – 1438 mm.
BMW M4 (F82, F83, G82).
BMW 4-serie avlöser 3-serie Coupé och utgör en vändpunkt. Den har utvecklats som ett självständigt fordon och skiljer sig tydligt från BMW 3-serie – genom bakåtflyttat passagerarutrymme, längre framhuv och kortare överhäng. Sammantaget ger det ett mer expressivt och kraftfullt utseende. Det gäller även för BMW M4 Coupé, liksom för utförandena M4 Coupé Competition (2016 – 2020) med 450 hk (331 kW) och M4 Coupé CS med 460 hk (338 kW) år 2017 och 2018. M4 finns tillfälligt som Coupé GTS (2017 – 2018), då med 500 hk (368 kW). M4 Cabriolet och M4 Competition Cabriolet bjuder på friska fläktar. Gemensamt för alla fordon är den 6-cylindriga bensinmotorn på 3,0 liter med dubbla turboladdare.
Den andra generationen är betydligt längre och bredare och sätter tydliga optiska accenter med sin upprättstående, framåtlutade dubbelnjure. I M4 utvecklar den 3,0 liter stora bensinmotorn med 6 cylindrar 480 hk (manuell växellåda) resp. 510 hk (8-stegad automatisk växellåda) (353 resp. 375 kW), och utrustat med tillvalet M Driver-paketet klarar fordonet en hastighet på 290 km/h. Dynamik och smidighet understryks av den exakta, kompromisslösa designen.
- Tillverkningsperiod BMW M4: 2014 – idag.
- Motorer: 3,0 liter (317 – 375 kW, 431 – 510 hk), 6 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4671 – 4794 mm / 1870 – 1887 mm / 1383 – 1394 mm.
BMW M5 (E28S, E34S, E34/5S, E39S, E60, E61, F10, F90).
Utseendemässigt skilde sig första BMW M5 (E28S) år 1985 knappt från standardsedanen. Men de delvis handtillverkade fordonen har den uppdaterade motorn från BMW M1 och når därmed en hastighet på över 250 km/h. Med över 2 200 byggda exemplar läggs grundstenen för toppversionen av en av de mest framgångsrika sedanerna.
Med den nya BMW 5-seriemodellen 1988 kommer också en ny M5 (E34S). Denna har inledningsvis 315 hk (232 kW), men 1992 omarbetas motorerna. Ur 3,8 liters slagvolym utvecklar de nu en effekt på 340 hk (250 kW) – och i en liten upplaga om färre än 900 exemplar finns fordonet även som M5 Touring. Tack vare den utmärkta körkänslan och höga precisionen i styrningen är även denna M5 suverän och överlägsen i alla situationer.
Under åren 1998 till 2003 erövrar BMW M5 (E39S) vägarna med en 8-cylindrig motor som har fem liters slagvolym och en effekt på 400 hk (294 kW). Vid den här tidpunkten är den ett utmärkt exempel på en Sedan – den kan användas i alla vardagssituationer, men tack vare sin prestanda och dynamik kan den ändå utmana nästa vilken sportbil som helst.
Efterföljaren (E60) kommer inte till utställningshallarna förrän 2005, följd av Touring-versionen (E61) år 2007, som också är den sista M5 i denna karosseriform. Med den 10-cylindriga motorn på 507 hk och utrustat med tillvalet M Driver-paket når fordonet 305 km/h.
2011 förser BMW M GmbH sin M5 (F10) för första gången med dubbla turboladdare. Motorn utvecklar 560 hk (412 kW) och är vid den här tidpunkten den effektstarkaste modellen i programmet från BMW. Två år senare finns den första M5 Competition-modellen med en lätt effektökning till 575 hk (423 kW), och 2014 utvecklar den 8-cylindriga motorn efter omarbetning 600 hk (441 kW) i specialmodellen ”30 Jahre M5”. Till ovanligheterna hör att det maximala vridmomentet är tillgängligt mellan 1 500 och 5 750 varv per minut, vilket innebär full accelerationsförmåga i nästan alla situationer.
Den aktuella BMW M5 (F90) har varit produktlinjen trogen sedan 2017 och kombinerar den M-typiska sportigheten med den komfort och elegans som BMW 5-serie Sedan har. Motorn från föregående M5, den nya fyrhjulsdriften M xDrive och en 8-stegad M Steptronic gör att kraftfull acceleration och enastående kördynamik är typiska egenskaper för detta fordon från BMW M GmbH. Något som bara överträffas år 2018 av BMW M5 Competition, som har 25 hk mer effekt och därmed utvecklar 625 hk (460 kW). Och begränsad till ett års tillverkningstid är BMW M5 CS (Competition Sport), som med 635 hk (467 kW) accelererar från 0 till 100 km/h på 3,0 sekunder. Kolfiberdelar reducerar vikten på denna extremt sportiga sedan, vars elektroniskt begränsade maxhastighet på begäran kan sättas till 305 km/h.
- Tillverkningsperiod BMW M5: 1985 – 1995, 1998 –2003, 2005 – idag.
- Motorer: 3,5 – 5,0 liter (302 kW, 410 hk), 6, 8, 10 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4620 – 4966 mm / 1700 – 1903 mm / 1400 – 1512 mm.
BMW M6 (E63, E64, F06, F12, F13).
Redan 1984 lämnar urfadern till M6 tillverkningsbandet, BMW M635CSi. Den omarbetade motorn från BMW M1 utvecklar nu 286 PS (210 kW) och gör denna coupé designad av Paul Bracq till en av de snabbaste sportbilarna vid den här tiden.
Efter BMW 8-seriens (E31) upphörande lanserar BMW år 2005 åter en coupé i lyxklassen. Bilmodellen designas under Chris Bangles ledning och utrustas med allt som är typiskt för en M coupé: en ovanligt effektstark 10-cylindrig motor med 507 hk (373 kW), en karaktärsstark och självmedveten design samt ett reglerbart chassi som garanterar såväl komfort som precision och kördynamik. Detta gäller både för den täckta versionen av fordonet och för Cabriolet-versionen.
2012 presenteras efterföljaren. Drivlinan har nu två cylindrar mindre, men ändå betydligt mer effekt. V8-bensinmotorn med dubbla turboladdare utvecklar 560 hk (412 kW), i M6 Competition 575 hk (423 kW). Motorn i Competition Coupé omarbetas i mitten av 2015 och levererar då 600 hk (441 kW) via den 7-stegade dubbelkopplingsväxellådan. Med tillvalet M Driver-paketet når BMW M6 en hastighet på 305 km/h. Den prestandan klarar versionerna Coupé, Cabriolet och 2013 års Gran Coupé.
- Tillverkningsperiod BMW M6: 2005 – 2018.
- Motorer: 4,4 – 5,0 liter (373 – 441 kW, 507 – 600 hk), 8, 10 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4871 – 4898 mm / 1855 – 1899 mm / 1372 – 1377 mm.
BMW M8 COMPETITION (F91, F92, F93).
Det var nära att M8 Coupé hade funnits redan för 30 år sedan: I början av 90-talet utvecklade BMW-ingenjörer en BMW M8 prototyp baserad på E31 Coupé och försedd med en V12-motor.
Men det var inte förrän 2019 som en BMW med detta namn fanns i utställningshallarna, då i form av BMW M8 Competition Coupé (F92), Cabriolet (F91) och Gran Coupé (F93). Två parallellkopplade turboladdare hjälper den 8-cylindriga motorn att utveckla 625 hk (460 kW), vilket i kombination med tillvalet M Driver-paketet möjliggör en hastighet på en bra bit över 300 km/h.
Men även stillastående utstrålar BMW M8 en perfekt kombination av sportighet och lyx. Den radikala linjeföringen är dynamisk och ändå ytterst elegant. Detaljer som kylargrillen i svartkrom eller backspegelkåporna i svart högglans ger en sportig karaktär. Denna understryks bland annat av det seriemässiga kolfibertaket. Vidare ger det adaptiva M chassit, som anpassar sig efter den aktuella körsituationen och stöder BMW M xDrive, en ojämförlig kördynamik. Oavsett om det är som Coupé, Cabriolet eller fyradörrars Gran Coupé, så bjuder dessa fordon på superlativ i alla avseenden.
- Tillverkningsperiod BMW M8 Competition: 2019 – idag.
- Motorer: 4,4 liter (460 kW, 625 hk), 8 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4867 – 5098 mm / 1907 – 1948 mm / 1353 – 1420 mm.
BMW X3 M COMPETITION (F97).
2019 finns det för första gången en M variant av BMW X3. Med den ytterst kraftfulla och effektstarka 6-cylindriga bensinmotorn med dubbla turboladdare accelererar fordonet från 0 till 100 km/h på drygt 4 sekunder, efter omarbetningen går det på 3,8 sekunder. M xDrive fyrhjulsdrift med aktiv M differential säkerställer att motorns 480 hk (353 kW) kan utnyttjas i alla omgivningar – en fascinerande kombination av X- och M-gener. Detsamma gäller för BMW X3 M Competition-varianten med 510 hk (375 kW).
Även utvändigt ger BMW X3 M uttryck för sin höga prestanda. Den horisontella skulderlinjen förenar den självsäkra fronten med den markanta bakre delen. Njuren i svart högglans och M gälarna på sidorna med sina tredimensionella strukturer i exteriören antyder vilken exklusiv teknik som väntar inuti bilen. Exempelvis M sportstolarna för utomordentligt sidostöd eller M interiörlisterna i kolfiber. Det innebär att den här bilen alltid är redo att ge prov på sin kompetens oavsett underlag.
- Tillverkningsperiod BMW X3 M: 2019 – idag.
- Motorer: 3,0 liter (353 – 375 kW, 480 – 510 hk), 6 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4726 mm / 1897 mm / 1669 mm.
BMW X4 M (F98).
Med den andra generationen av BMW X4 finns M-modellen ute i handeln år 2019. Basmodellens sportiga elegans kommer här till uttryck ännu tydligare och mer exakt: De exklusiva designelementen i tillvalet M Carbon exteriörpaket (inte längre tillgängligt efter modellomarbetningen, men väl de enskilda kolfiberelementen) – från luftintagen i stötfångaren eller backspegelkåporna – framhäver den atletiska karaktären hos denna SUV-coupé-crossover. Bilen har samma tekniska bas och motorer som BMW X3 M: BMW X4 M har 480 hk (353 kW), X4 M Competition 510 hk (375 kW) och efter modellomarbetningen ett enormt vridmoment på 650 Nm. Tack vare tillvalet M Driver-paketet når fordonen maxhastigheter på 280 resp. 285 km/h. BMW X4 M kombinerar enastående prestanda och exklusivitet med expressivt temperament.
- Tillverkningsperiod BMW X4 M: 2019 – idag.
- Motorer: 3,0 liter (353 – 375 kW, 480 – 510 hk), 6 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4758 mm / 1927 mm / 1618 mm.
BMW X5 M (E70, F85, F95).
Denna första sportiga SUV från BMW omarbetas i sin andra generation 2009 av BMW M GmbH, och på så vis uppstår den första BMW X5 M (E70). V8-bensinmotorn på 4,4 liter med dubbla turboladdare – en av de mest använda M drivlinorna – utvecklar här 555 hk (408 kW). Tillsammans med X6 M är detta första gången som en BMW har xDrive fyrhjulsdrift – naturligtvis i en anpassad M variant. Utseendemässigt är fordonet återhållsamt designat men har den klassiska M kördynamiken.
Denna återfinns även i efterföljande modell (F85), precis som biturbomotorn på 4,4 liter som här utvecklar 575 hk och driver via den nya 8-stegade M växellådan. Den förbättrade aerodynamiken hos den tredje generationen av BMW X5 gör sitt till och understryks också här utseendemässigt av M-typiska detaljer som luftintagen.
Även i nästa generation av BMW X5 M (F95) kombineras M- och X-gener på ett mästerligt sätt med hjälp av prestanda och kördynamik samt lyxig invändig utrustning och komfort. Den 8-cylindriga bensinmotorn med dubbla turboladdare utvecklar i BMW X5 M 600 hk (441 kW), i BMW X5 M Competition 625 hk (460 kW). Med tillvalet M Driver-paketet når denna SUV en maxhastighet på 290 km/h.
- Tillverkningsperiod BMW X5 M: 2009 – 2013, 2015 – idag.
- Motorer: 4,4 liter (408 – 460 kW, 555 – 625 hk), 8 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4854 – 4948 mm / 1933 – 2013 mm / 1739 – 1762 mm.
BMW X6 M (E71, F86, F96).
Med start 2008 väcker BMW X6 (E71) uppmärksamhet som den första crossovern av Coupé och SUV från BMW. Och ett år senare imponerar den tillhörande M-modellen BMW X6 M på människor som vill ha det bästa av två världar – SUV och sportbil, extrovert dominans och enastående kördynamik. Genom kombinationen av M xDrive och den 8-cylindriga M Twin Turbo-bensinmotorn på 4,4 liter (555 hk/408 kW) kan en hittills okänd smidighet realiseras i denna SUV – oavsett vilket underlag fordonet körs på.
2015 ligger den andra generationen av X6 M (F86) i startgroparna, med den 4,4 liter stora biturbomotorn på 575 hk (423 kW) känd från M5 och X5 M. Med tillvalet M Driver-paket klarar fordonet, som kombinerar en coupéliknande linje med stora luftintag, 280 km/h.
Vid modellskiftet 2019 kommer X6 M Competition (F96), som överför sin imponerande kraft på 625 hk (460 kW) via M xDrive med aktiv M differential och förenar fördelarna med bakhjuls- och fyrhjulsdrift. Det markanta utseendet förstärks ytterligare av M-specifika detaljer, som exempelvis frontens svarta dekorgaller eller M gälarna med integrerad M logotyp. BMW X6 M förenar lyx med suveränitet och extrem sportighet – en ovanlig kombination!
- Tillverkningsperiod BMW X6 M: 2009 – idag.
- Motorer: 4,4 liter (408 – 460 kW, 555 – 625 hk), 8 cylindrar.
- Längd/bredd/höjd: 4876 – 4948 mm / 1983 – 2019 mm / 1684 – 1697 mm.
DEN FÖRSTA GENERATIONEN (BMW G09).
BMW XM är utrustad med modern Plug-in hybridteknik och en nyutvecklad V8-motor som utvecklar hela 480 kW (653 hk). Den har en e-räckvidd på upp till 88 km (WLTP) och kan samtidigt köras nästan ljudlöst och utsläppsfritt.
De stora och kraftfulla proportionerna gör att modellens kompromisslösa unika egenskaper syns redan på långt håll. Med den nya, omisskännliga frontdesignen befäster märket BMW M sin ställning i lyxsegmentet.
Den attraktiva kombinationen av BMW M- och BMW X-element tillsammans med den kompromisslösa strävan efter lyx resulterar i något helt nytt och återfinns även inuti BMW XM. Det främre utrymmet är inriktat mot prestanda. På BMW M-typiskt manér står föraren tydligt i fokus. Den nya kombidisplayen i BMW Curved Display förenar traditionellt förarfokus med modern digitalitet.
Den behagliga och lyxiga lounge-atmosfären i baksätet utgör en kontrast till det ytterst förarfokuserade utrymmet fram. Här välkomnas passagerarna av ett trivsamt utrymme med kändiskaraktär och exklusiva material, uttrycksstarka ytor och expressiva detaljer. Utseendemässig höjdpunkt bak är taket med tredimensionell prismastruktur. Tillsammans med orienteringsbelysningen ger detta element uttryck för samspelet mellan progressiv lyx och komfort på ett imponerande sätt.
- Tillverkningsperiod: Från slutet av 2022.
- Motorer: Förbränningsmotor 4,4 liter (360 kW, 489 hk), 8-cylindrig + elmotor (145 kW, 197 hk), systemeffekt 480 kW, 653 hk.
- Längd/bredd/höjd: 5 110 mm/2 005 mm/1 755 mm.