BMW i4 eDrive40: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 491–600
BMW i5 M60 xDrive: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 457–515
Fördelarna med en elbil.
Elmotorn imponerar med sin kraftfulla acceleration.
Till skillnad från traditionella förbränningsmotorer har en elmotor maximalt vridmoment redan från start, vilket möjliggör en omedelbar och smidig acceleration utan fördröjning.
Regenerativ bromsning laddar batteriet.
Bilar med elmotor har ett regenerativt bromssystem. Elmotorer överför energi från batteriet för att driva hjulen, och vid bromsning överförs denna energi tillbaka till batteriet. Detta kallas regenerativ bromsning eller bromskraftåtervinning.
Bra att veta om BMWs elbilsbatterier.
Kapacitet, laddningseffekt och vikt. När det handlar om elbilsbatterier dyker många begrepp upp. Här är en kort översikt.
En lång livslängd är av stort värde för ett elbilsbatteri.
Elbilsbatteriet är en utav de viktigaste komponterna i en eldriven BMW. Priset på ett elbilsbatteri beror bland annat på dess kapacitet. Kort sagt, ju mer energi ett elbilbatteri kan lagra, desto mer kostar det. Livslängden för ett elbilsbatteri kan förlängas genom att man tar hand om det på rätt sätt, där integrerade funktioner också hjälper till.
Hur du kan påverka livslängden på ditt elbilsbatteri.
Ett elbilsbatteri är utvecklat med största omsorg, men räckvidden och laddningsprestandan minskar något med tiden i linje med batteriets normala åldringsprocess. Detta uttrycks genom batteriets status (SoH – State of Health), som anger den maximala energikapaciteten för ett begagnat elbilbatteri jämfört med ett nytt. Där en lägre batteristatus motsvarar en lägre energikapacitet, men genom skonsam hantering och körstil kan du maximera batteriets kapacitet.
Rekommendationer för optimering av livslängden för ditt elbilsbatteri.
Hur elbilsbatteriet bevarar sin höga energinivå.
Ett elbilsbatteri är utvecklat för användning i alla vardagssituationer, men likt alla batterier åldras det över tid till följd av kemiska processer. För att begränsa tidsrelaterat åldrande av batteriet är det bäst att undvika konsekvent höga laddningsnivåer och höga batteritemperaturer när bilen står parkerad. För att begränsa cykliskt åldrande på grund av ett stort antal laddnings- och urladdningscykler, är det bäst att anta en förutseende körstil och användning av en måttlig laddningseffekt.
Lång erfarenhet av exemplet BMW i3.
Hållbarheten hos BMWs elbilsbatterier demonstreras av vår banbrytande elbil, BMW i3. Vi har observerat åldrandet för dess elbilsbatteri sedan lanseringen 2013. Redan under dess utveckling analyserade vi åldringsprocessen genom simulation av omfattande kör- och laddningstester.
Bästa förutsättningarna för nyare
BMW-generationer.
Jämfört med nuvarande modeller hade de tidiga BMW i3-modellerna mycket små elbilsbatterier. Men tack vare tekniska framsteg och större batterier är nyare elbilar från BMW bättre rustade att hantera åldrande.
Det är en unik upplevelse att köra en eldriven BMW.
En eldriven BMW driver erbjuder en unik avslappnad och tyst elektrisk körupplevelse, samtidigt som den fortfarande känns som en BMW. När du trampar ned gaspedalen accelererar bilen direkt och kraftfullt samt med en exakt pedalkänsla vid inbromsning. Tack vare att batteriet är placerat i underredet är tyngdpunkten låg, vilket möjliggör en imponerande väghållning.
Varför en elbil accelererar imponerande snabbt.
Kombinationen med avsaknaden av en konventionell växellåda och ett omedelbart maximalt vridmoment, innebär att din elektriska BMW accelererar sömlöst och direkt utan att växla när du trampar ned gaspedalen. När du tar bort foten från gaspedalen bromsar din BMW in lika lätt igen, helt efter dina behov och beroende på dina valda inställningar av regenerativ bromsning.
Hur en BMW bromsar med intelligent regenerativ bromsning.
En eldriven BMW analyserar ständigt den aktuella trafiksituationen och anpassar automatiskt nivån av regenerativ bromsning på ett intelligent och säkert sätt för maximal effektivitet. Där exempelvis bilen frirullar ifall det inte är någon trafik framför dig, eller automatiskt adderar regenerativ bromsning för att anpassa hastigheten till framförvarande trafik eller inför en rondell. Först vid behov under kraftfulla inbromsningar aktiveras det konventionella bromssystemet. Detta intelligenta samspel återvinner maximalt med energi, skonar bromsarna och minskar utsläppet av bromspartiklar.
BMW elbilar.
Frågor och svar om batterier och elmotorer.
Mer information.
Räckvidd
Med räckvidden hos våra elbilar kör du längre sträckor utan problem. Färdvägsplaneraren visar laddningsalternativen längs vägen.
Hemma eller när du är ute och kör.
Det är enkelt att ladda. Ladda bekvämt hemma eller flexibelt på resande fot, till exempel på DC-laddstationer. Laddnätverket växer ständigt och det finns alltid nya lösningar för hemmet.
Förbrukning och koldioxidemission.
BMW i5 eDrive40 Touring: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 19,3–16,6; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 483–559
BMW i5 eDrive40: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 18,9–15,9; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 498–581
BMW i4 eDrive40: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 491–600
BMW i7 xDrive60: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 20,4–18,5; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 571–624
BMW i4 M50 xDrive: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 21,8–17,6; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 417–520
BMW i5 M60 xDrive: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 457–515
BMW i5 M60 xDrive Touring: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 20,8–18,3; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 444–505
BMW i7 M70 xDrive: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 23,7–20,8; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 490–559
BMW iX2 xDrive30: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 417–449
BMW iX xDrive40: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 21,5–19,4; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 400–435
BMW iX1 eDrive20: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 17,2–15,4; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 430–474
BMW iX3: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 18–17,6; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 461–471
BMW iX M60: Elektrisk förbrukning, blandad körning WLTP i kWh/100 km[1]: 24,9–21,8; Elektrisk räckvidd, WLTP i km[2]: 496–566
[1] Officiella uppgifter om bränsleförbrukning, koldioxidemission, strömförbrukning och elektrisk räckvidd är uppmätta enligt föreskriven mätmetod och uppfyller direktiv (EU) 715/2007 i gällande version. WLTP-värdena avser standardutrustade bilar med hänsyn till eventuell extrautrustning (i det här fallet på den tyska marknaden). För bilar som har typgodkänts efter 2021-01-01 finns endast officiella uppgifter baserade på WLTP. Enligt EU-direktiv 2022/195 finns NEDC-värdena inte med i CoC-intygen från och med 1 januari 2023. Mer information om mätmetoderna NEDC och WLTP hittar du på www.bmw.com/wltp
Mer information om bränsleförbrukning och koldioxidemission för nya personbilar finns under rubriken Tekniska data för respektive bilmodell. Förbrukning och koldioxidemission beror på den valda däckdimensionen.
[2] Räckvidden beror på olika faktorer, i synnerhet personlig körstil, vägförhållande, yttertemperatur, värme/klimat, förtemperering.
[3] Laddningsprestandan beror på laddningsnivå, omgivningstemperatur, körprofil och användning av energiförbrukande utrustning. Angivna räckvidder är baserade på WLTP Best Case. Laddningstiderna gäller för 23 °C omgivningstemperatur efter körning och kan avvika beroende på användningsförhållandena.