Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
BMWs ELEKTRISKA KÖRGLÄDJE.
UPPTÄCK BMWs VÄRLD AV BILAR MED ELEKTRISKA KRAFTER.
Efter närmare fem årtionden av forskning och utveckling har vi nu lanserat ett stort antal elektrifierade BMW-modeller. Utöver våra helt elektriska modeller, såsom BMW iX, BMW iX3 och BMW i4, finns våra laddhybrider där bilens förbränningsmotor tar vid om den elektriska räckvidden inte är tillräcklig. Vi arbetar hårt för att minska vårt klimatavtryck och bidra till att målen i Parisavtalet nås. Läs mer om våra elbilar, laddhybrider och mildhybrider.
ELEKTRIFIERADE BILAR FRÅN BMW.
Elbil.
Laddhybrid.
Mildhybrid.
Bonus malus – hur fungerar det?
Få full koll på bonus malus för elbilar, laddhybrider och mildhybrider.
Från och med den 1 juli 2018 gäller ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar. Ändringen berör endast nya fordon som tas i bruk från den 1 juli 2018 och innebär i korthet ett system där miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt. Syftet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet med en fossilfri fordonsflotta.
Från och med den 12 juli 2022 kommer nya regler att träda i kraft:
Bonus malus i korthet.
- 01 Gäller endast nya personbilar klass I och II
- 02 Gäller inte bilar tagna i trafik innan den 1 juli 2018
- 03 Bonus – till bilar med utsläpp upp till 70 g CO2/km
- 04 Malus – förhöjd fordonsskatt för bilar med höga utsläpp
- 05 35 % bonus för juridiska personer*
*En bonus till ett företag får uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen.
Vanliga frågor om bonus malus.
Källa: Transportstyrelsen.
Vilka fordon omfattas?
Det är endast nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som berörs av bonus malus. Fordonsskatten förblir oförändrad för de bilar som rullar på vägarna redan i dag. Med nya menas fordon som blir skattepliktiga (tas i trafik) för första gången den 1 juli 2018 eller senare. (Fordonet får inte ha varit påställt tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands.)
Hur fungerar bonusen?
- Bilar som är tagna i trafik före 2020 med koldioxidutsläpp på upp till 60 g/km samt fordon tagna i trafik under 2020 eller senare med koldioxidutsläpp på upp till 70 g/km klassas som miljöanpassade fordon. Bonusen blir max 60 000 kr för bilar med nollutsläpp för privatpersoner eller maximalt 35% av prisskillnaden mot jämförbar modell för juridiska personer. Bonusen minskar därefter linjärt för varje gram koldioxid bilen släpper ut ner till 10 000 kronor. Gasbilar får en fast bonus på 10 000 kronor.
- Bonusen får max utgöra 25 procent av bilens pris.
- Fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas.
- Bonusen betalas ut först efter sex månader.
- Bonusen ersätter supermiljöbilspremien.
Hur fungerar malusen?
- Den höjda fordonsskatten gäller i tre år och påverkar bilar som släpper ut 95 g koldioxid per kilometer eller mer.
- För bilar med utsläpp i spannet 95–140 g/km är beloppet 82 kr/ över 95. För bilar med utsläpp över 140 g/km är beloppet 107 kr/g över 140.
- Grundbeloppet för alla bilar är 360 kr.
- Dieselbilar får ett miljötillägg på 250 kr.
- Bränslefaktorn för dieselbilar ersätts med ett bränsletillägg på ca 13,52 multiplicerat med antalet gram koldioxidutsläpp per kilometer.
- E85- och gasfordon får oförändrad skatt.
- Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet 22 kr/g som fordonet släpper ut per kilometer utöver 111 g (samma regler som tidigare).
Hur mäts utsläppen?
- Utsläppen mäts enligt den internationella testmetoden WLTP och är en ny standard som började gälla från 1 januari 2020 för hur vi och andra fordonstillverkare ska testa och mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp från personbilar.
- WLTP-metoden utgår från data från verklig körning och visar vad bilarna faktiskt förbrukar och släpper ut.
- Den tidigare metoden (NEDC) var föråldrad pga av utvecklingen av teknik och körförhållanden och hade en mer teoretisk inriktning.
Generella förändringar
Den femåriga fordonsskattebefrielsen för miljöbilar tas bort. De fordon som idag har en femårig skattebefrielse påverkas inte. Men inga nya bilar kommer att få skattebefrielsen efter att bonus malus har trätt i kraft.
Supermiljöbilspremien ersätts av en bonus för så kallade klimatbonusbilar med låga utsläpp.
För bensin- och dieseldrivna fordon med fordonsår 2018 eller senare tas en förhöjd fordonsskatt – malus – ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt (tas i trafik) för första gången den 1 juli 2018 eller senare.
Bränslefaktorn ersätts med ett bränsletillägg. Bränsletillägget beräknas genom att det totala antalet gram koldioxid, som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer, multipliceras med värdet 13,52.