Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
BMW i.
BMW i grundades 2010 och erbjuder bilar med både del- och helelektrisk drivlina. Här har vi samlat alla modeller från BMW i-serien.
BMW i-serien leder oss in i mobilitetens framtid. Serien grundades 2010 och erbjuder fordon med både del- och helelektrisk drivlina, men också med en ny förståelse när det gäller kombinationen av fordon och hållbarhet. Upptäck i-seriens samtliga modeller med oss!
Följ med oss genom historien bakom BMWs elektrifierade fordon och upptäck de mångsidiga modellerna från BMW i-serien. Här förverkligas nya drivkoncept och ny teknik, och framtiden är realitet redan idag.
UTVECKLINGEN AV BMW i-SERIE.
Följ med oss genom historien för elektrifierade bilar från BMW. Här berättar vi mer om de mångsidiga modellerna från BMW i-serien, som förverkligar nya drivkoncept och ny teknik.
DEN FÖRSTA GENERATIONEN AV BMW i3.
(BMW i01)
BMW i3 nådde marknaden 2013 och har fram till slutet på sin produktionsperiod 2022 varit en av våra absolut mest populära elbilar. Här förenas smidighet med riktigt rolig och rapp körning, särskilt perfekt för storstadens sus och brus. Nu för tiden återfinns BMW i3 på begagnatmarknaden.
BMW i3 var inte bara den första BMW:n att serietillverkas med en elmotor, utan det första seriemodellen över huvud taget med en passagerarcell av kolfiberförstärkt plast. Det innebar att dess tomvikt trots batteriet var ungefär densamma som för en vanlig kompaktbil.
Långt över 200 000 fordon har tillverkats hittills.
- Tillverkningsperiod: 2013 – 2022.
- Motorer: Elmotor (125 – 134 kW, 170 – 184 hk), fanns fram till 2018 med Range Extender som tillval (bensinmotor 0,65 liter, 28 kW, 38 hk).
- Längd/bredd/Höjd: 3 999 – 4 011 mm/1 775 mm/1 578 mm.
- Räckvidd (elektrisk): 307 km (WLTP*).
*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.se/wltp.
När BMW i3 kom till BMW-återförsäljarna 2013 var modellen inte bara den första BMW att serietillverkas med en elmotor, utan det första seriefordonet över huvud taget med en passagerarcell av kolfiberförstärkt plast. Det innebar att dess tomvikt trots batteriet var ungefär densamma som för en vanlig kompaktbil. Många av materialen som används i BMW i3 består dessutom av förnybara råmaterial.
Elmotorn utvecklar 170 hk (125 kW) och har ett vridmoment som är tillgängligt omedelbart. BMW i3s har funnits sedan 2017 och är med sina 184 hk (135 kW) dessutom 10 km/h snabbare. Sedan 2016 har batteriet en kapacitet på 94 Ah. Tillvalet Range Extender, en bensinmotor för laddning av batteriet, togs bort i Tyskland 2018 i samband med introduktionen av BMW i3 med ett batteri på 120 Ah. Räckvidden är därmed upp till 307 km (WLTP*), och på en snabbladdningsstation kan batteriet laddas till 80 % inom 42 minuter. Långt över 200 000 fordon har tillverkats hittills.
- Tillverkningsperiod: 2013 – 2022.
- Motorer: Elmotor (125 – 134 kW, 170 – 184 hk), fanns fram till 2018 med Range Extender som tillval (bensinmotor 0,65 liter, 28 kW, 38 hk).
- Längd/bredd/Höjd: 3 999 – 4 011 mm/1 775 mm/1 578 mm.
- Räckvidd (elektrisk): 307 km (WLTP*).
*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.se/wltp.
BMW i4.
Den första helelektriska Gran Coupé i BMW 4-serien sätter en ny standard. Enastående effekt kombineras med exklusiv komfort och lokalt utsläppsfri körning.
DEN FÖRSTA GENERATIONEN AV BMW i4.
(BMW G26 BEV)
Den första helelektriska Gran Coupé i BMW 4-serien satte en helt ny standard när den lanserades som elbil 2022. Den blev direkt en oerhört populär modell tack vare kombinationen av klassisk BMW-känsla och hundra procent eldriven körning. Här får du enastående effekt som kombineras med exklusiv komfort.
Helelektriska Gran Coupé BMW i4 eDrive40 och BMW i4 M50 imponerar. De dynamiskt lutande strålkastarna bidrar lika mycket en expressiv karaktär, som de utställda bakre hjulhusen och de bakre sidofönstren, som stiger mot bilens bakre del. BMW i4 sätter föraren i fokus och bjuder på sportig prestanda.
Med en effekt på upp till 544 hk** (400 kW**) från en elmotor möjliggörs får du en fantastisk kördynamik, eftersom det maximala vridmomentet är tillgängligt vid alla varvtal. BMW i4 kan även glida fram lugnt, medan passagerarna njuter av komforten med den nästan ljudlösa drivlinan och den exakta, noggranna konstruktionen av chassi och styrning som alltid ger bästa möjliga kontroll. Här spelar även den balanserade viktfördelningen och avstämningen av chassi- och drivkomponenter en avgörande roll. Räckvidden på upp till 590* kilometer (BMW i4 eDrive40, WLTP*) gör elbilen flexibel och en riktig trotjänare i vardagen.
- Tillverkningsperiod: från slutet av 2021.
- Motorer**: Elmotor (250 – 400 kW, 340 – 544 hk).
- Räckvidd: 416 – 590 kilometer (WLTP*).
*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.se/wltp.
** Värdena är preliminära och ännu inte officiellt bekräftade.
Med en effekt på upp till 544 hk** (400 kW**) från en elmotor möjliggörs en ojämförlig kördynamik, eftersom det maximala vridmomentet är tillgängligt vid alla varvtal. BMW i4 kan även glida fram lugnt, medan passagerarna njuter av komforten med den nästan ljudlösa drivlinan och den exakta, noggranna konstruktionen av chassi och styrning som alltid ger bästa möjliga kontroll. Här spelar även den balanserade viktfördelningen och avstämningen av chassi- och drivkomponenter en avgörande roll. Räckvidden på upp till590* kilometer (BMW i4 eDrive40, WLTP*) gör elfordonet flexibelt och fullt användbart i vardagen.
- Tillverkningsperiod: från slutet av 2021.
- Motorer**: Elmotor (250 – 400 kW, 340 – 544 hk).
- Räckvidd: 416 – 590 kilometer (WLTP*).
*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.se/wltp.
** Värdena är preliminära och ännu inte officiellt bekräftade.
BMW i8.
BMW i8 presenterades för första gången som konceptstudien BMW Vision Efficient Dynamics på IAA 2009 och är den första serietillverkade sportbilen att vara en plug-in hybrid. Den kombinerar därmed hållbarhet, en unik medveten design och enastående prestanda.
DEN FÖRSTA GENERATIONEN AV BMW i8.
(BMW i12, i15)
BMW i8 presenterades för första gången som konceptstudien BMW Vision Efficient Dynamics på IAA 2009 och är den första serietillverkade sportbilen i form av en plug-in hybrid. Den har en unik, medveten design och hög prestanda.
Bensinförbrukning som en småbil, prestanda som en sportbil – det kan BMW i8 erbjuda tack vare sin hybridmotor. Med elektrisk framhjulsdrift klarar coupén upp till 120 km/h. Den 3-cylindriga TwinPower-turbomotorn driver på bakaxeln. En systemeffekt på totalt 362 hk (266 kW), sedan 2018 till och med 374 hk (275 kW), ger en kördynamik som förenar det bästa av båda världar. Totalt har över 20 500 exemplar tillverkats.
- Tillverkningsperiod: 2013 – 2020.
- Motorer: Hybriddrivning 1,5 liter (170 kW, 231 hk), 3-cylindrig motor + elmotor (131 – 143 hk, 96 – 105 kW), Systemeffekt 362 – 374 hk, 266 – 275 kW.
- Längd/bredd/höjd: 4 689 mm/1 942 mm/1 289 – 1 291 mm.
- Räckvidd (elektrisk): 37 – 55 kilometer (NEDC*).
*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.se/wltp.
BMW iX3.
Med den första helelektriska BMW SAV:en kombinerar BMW framtidens teknik med ett beprövat fordonskoncept av idag. Intelligenta laddningsmöjligheter förenas med kördynamik på högsta nivå och en design med rena, kraftfulla konturer.
DEN FÖRSTA HELELEKTRISKA GENERATIONEN AV BMW iX3.
(BMW G08 BEV)
Med den första helelektriska BMW SUV:en kombinerar BMW framtidens teknik med ett beprövat fordonskoncept. Intelligenta laddningsmöjligheter förenas med kördynamik på högsta nivå och en design med rena, kraftfulla konturer.
BMW iX3 med eldrift såg dagens ljus 2021. Redan utifrån känns elbilen igen på den BMW i-specifika njuren, men även invändigt uppvisar det en egen design, med blå BMW i-accenter i inredningen.
Fordonstekniken är också innovativ och modern: Den 286 hk (210 kW) starka motorn bjuder på körglädje som är typiskt för BMW. Rekuperationsnivån kan regleras i fyra steg beroende på komfortönskemål och är en bidragande faktor till räckvidden på upp till 461 km (WLTP*). Batteriet kan vid behov laddas till 80 procent inom cirka 34 minuter på en High Power-laddningsstation.
- Tillverkningsperiod: 2020 – idag.
- Motorer: Elmotor (210 kW, 286 hk).
- Längd/bredd/höjd: 4 734 mm/1 891 mm/1 668 mm.
- Räckvidd: 461 kilometer (WLTP*).
*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.se/wltp.
BMW iX.
Den första helelektriska SAV:en från BMW med fyrhjulsdrift – BMW iX bjuder på lyx och exklusiv minimalism, kombinerat med toppmodern motorteknik. Högsta komfort möter monolitisk design och en unik rymdkänsla: en ny generations fordon.
DEN FÖRSTA GENERATIONEN AV BMW iX.
(BMW i20)
Den första helelektriska SUV:en från BMW med fyrhjulsdrift – BMW iX bjuder på lyx och exklusiv minimalism, kombinerat med toppmodern motorteknik. Högsta komfort möter monolitisk design och en rymlilg design: det här är en ny generations fordon.
Den puristiska formen hos BMW iX med ett fåtal, men mycket karakteristiska linjer och sömlöst integrerade detaljer är banbrytande. Lägg därtill frontens T-form med de smalaste strålkastarlisterna som BMW någonsin tillverkat, i kombination med den expressiva stående dubbelnjuren. Försänkta dörrhandtag, ramlösa dörrar och hjulhusens kraftigt utskurna rektangulära konturer ger ett självsäkert, modernt utseende.
Men BMW iX imponerar även tekniskt med två kraftiga elmotorer och den elektriska fyrhjulsdriften BMW xDrive. Här förenas X-generna med en elektrifierad drivlina. Som BMW iX xDrive40 har den en totaleffekt på över 326 hk (240 kW) och en räckvidd på 372–425 km (WLTP*). BMW iX xDrive50 med sina drygt 523 hk (385 kW) lyfter körupplevelsen till en ännu högre nivå, med en preliminär räckvidd på upp till 630 km (WLTP*). På snabbladdningsstationer (IONITY High Power Charging-stationer) kan hela räckvidden laddas på under 40 minuter.
BMW iX är elbilen för dig som uppskattar exklusiva detaljer och vill ha plats för allt det bästa i livet. En riktig premium-SUV med extra allt.
- Tillverkningsperiod: från slutet av 2021.
- Motorer: Elmotor (326 – 523 hk, 240 – 385 hk).
- Räckvidd: 372 – 630 kilometer (WLTP*).
*Frivillig tilläggsuppgift. Mer information om mätmetoderna WLTP och NEDC hittar du på www.bmw.se/wltp.
BMW iX1.
BMW iX1 är den första helt eldrivna kompakt-SUV:en från BMW. iX1 har en modern och självsäker design som kombinerar de kraftfulla, kördynamiska egenskaperna från BMW X1 med effektiviteten i det moderna BMW eDrive.
DEN FÖRSTA GENERATIONEN AV BMW iX1.
(BMW U11 BEV)
BMW iX1 är den första helt eldrivna kompakt-SUV:en från BMW. BMW iX1 har en modern och självsäker design som kombinerar de kraftfulla, kördynamiska egenskaperna från BMW X1 med effektiviteten i det moderna BMW eDrive.
2022 släpptes BMW iX1 på marknaden. Det är inte bara den första helt eldrivna kompakt-SUV:en från BMW, utan även den elektriska basmodellen bland BMW X-bilarna.
BMW iX1 förenar den höga kördynamiken hos en klassisk kompakt-SUV med den moderna effektiviteten i BMW eDrive-tekniken. Räckvidden imponerar, inte minst genom det låga högprestandabatteriet i underredet och rekuperationssystemet: BMW iX1 xDrive30 klarar upp till 440 kilometer* (WLTP) på en batteriladdning och utvecklar upp till 230 kW*(313 hk*).
Det kraftfulla frontpartiet och de upprätta proportionerna ger en utpräglat modern och dynamisk sidvy. De blå accenterna visar tydligt att det är en elbil. Även den invändiga utrustningen är modern. De bekväma, aktiva stolarna uppfyller alla önskemål, och den eleganta BMW Curved Display styr du med pek- och röststyrning. Den fungerar som det centrala gränssnittet för BMW iDrive.
- Tillverkningsperiod: 2022 – idag.
- Motorer: Elmotor (230 kW, 313 hk).*
- Längd/bredd/höjd: 4 500 mm/1 845 mm/1 616 mm.
*Effekten är avhängig av batteriets laddningsnivå.