Vi reder ut myterna om elbilar.

Det finns många myter om elbilar och säkert hundratals olika frågor och svar beroende på vem du frågar. Vanliga myter som; Elen räcker inte till, det tar lång tid att ladda och det går inte att återvinna batteriet, är några exempel vi ofta hör. Vi går igenom 9 myter och reder ut hur det verkligen ser ut. 

Läs mer
BMW i4

Myt 1: Elbilar har kort räckvidd.

Till att börja med påverkar inte låga temperaturer räckvidden lika mycket som förr. Batterierna har utvecklats och i BMW-bilar kan du medan du laddar förvärma kupén via appen. På det sättet går ingen extra el till att värma bilen när du kör, samtidigt som batteriet är varmt från laddningen. Det gör att batteriet inte behöver jobba lika hårt från start vilket är gynnsamt för räckvidden. 

Dessutom är till exempel räckvidden för BMW  i4 upp till 600 km*, vilket är långt över det genomsnittliga dagsbehovet. Hur lång räckvidd du får beror dock fortsatt på hur ditt körbeteende ser ut. Desto aggressivare körning, desto mer kraft krävs av batteriet.

Läs mer
BMW Wallbox

Myt 2: Det tar lång tid att ladda elbilen.

Nja, en bil står i genomsnitt parkerad 23h om dygnet och användarstudier visar att vi laddar vår bil på samma sätt som vi laddar våra mobiler; Under nätterna när vi sover eller på jobbet, alltså när det finns gott om tid. Timmarna det tar att ladda bilen behöver alltså inte vara ett hinder för att köpa en elbil.

 

Dessutom kan du vid snabbladdingsstationer ladda en elbil från BMW till 80 % kapacitet på ungefär 40 minuter.

Läs mer
BMW wireless charging

Myt 3: Elen räcker inte om det bara finns elbilar.

Det pratas om att dagens elnät inte skulle klara av att alla bilar drivs på el. Men eftersom alla inte byter till elbilar över en natt, kommer det inte att vara ett bekymmer. 

 

Elbilen är så energieffektiv att den totala ökningen i elanvändande inte blir så stort. Om vi i Sverige hade bytt ut alla personbilar till elbilar hade det motsvarat ungefär 10 % av dagens elanvändning.

Läs mer
BMW iX3

Myt 4: Elbilar är dyrare än vanliga bilar.

Visst, inköpspriset är fortfarande högre, men utvecklingen går snabbt och i takt med att efterfrågan ökar kommer produktionen utvecklas och priserna sjunka. Men redan nu finns många ekonomiska uppsidor med elbil:

 

  • Förmånsvärdet är lågt.
  • Energikostnaden per mil är mycket låg.
  • Elbilar är inte lika underhållskrävande som konventionella bilar pga förre lösa delar.

Dessutom finns möjlighet till privatleasing, ett enkelt och smidigt "bilägande".  Vill du veta mer? Läs då vår artikel kring ekonomi för laddbara bilar. 

Läs mer
BMW i4

Myt 5: Det finns ingen körglädje i elbilar.

Tänk att du tar bort förbränningsmotor, växellåda och transmission. Det är mycket vikt som försvinner och lättar upp bilen. Visst, batteriet i elbilen väger en del men är integrerat i bilens bottenplatta, vilket gör att du får en låg tyngdpunkt med härliga köregenskaper med exempelvis smidig kurvtagning som resultat.

 

Elbilen har också ett jämnt vridmoment som gör att accelerationen är både direkt och smidig. Alla hästkrafter utnyttjas nämligen från start. Ta BMW i4, här får du en toppeffekt på 390 kW (530 hk) där du gör 0-100 km/h på 4 sekunder.

Läs mer
BMW iX3

Myt 6: Elbilar på ”fulel” är värre än bilar med fossil bensin eller diesel.

Det stämmer inte. Elektriska bilar är mycket mer effektiva att utsläppen vid användning blir dramatiskt mycket mindre. Så även elbilar från icke förnybar energikällor är bättre än konventionella bilar med bensin eller diesel.

 

Sedan 2017 köper dessutom BMW bara el som producerats från förnybara källor. Till exempel är BMW i3 producerad av el från 100 % förnybara källor.

Läs mer
Prototyper av battericeller

Myt 7: Människor utnyttjas för att tillverka batterier.

Det stämmer till viss del tyvärr. Det finns regioner i världen med dåliga arbetsförhållanden, men alternativ finns. BMW har till exempel kontrakt med återförsäljare av råmaterial som garanterar en hållbar och rättvis produktion för alla inblandade.

Läs mer
BMW fabrik

Myt 8: Utsläpp från batteriproduktionen tar bort miljövinsten.

Det beror på. Generellt är det faktiskt bättre, men det finns fall där elproduktionen är dålig. För BMW används bara förnybar energi i produktionsprocessen. En viktig faktor för att hålla nere de laddbara bilarnas miljöpåverkan är att se till att batterierna tillverkas på ett klimatsmart sätt. För två år sedan startade BMW ett tekniskt konsortium med svenska batterifabriken Northvolt och belgiska batteriutvecklaren Umicore, där målet är att skapa en fulltändigt hållbar miljökedja för battericeller – från produktion till återvinning.

Ett steg på vägen var till exempel när råmaterialet Cobolt och Litium till BMW iX3 köptes direkt av BMW och levererades till tillverkaren, utan mellanhänder. 

Läs mer
qwe

9. Batteriet är elbilarnas akilleshäl.

Batteriet ska inte ifrågasättas varken mer eller mindre jämfört med konventionella drivlinor. I princip behöver du som kör en elbil inte oroa dig över batteriets uthållighet, i en BMW är batteriet utvecklat så att det ska leva lika länge som bilen.

 

I BMW i3 till exempel finns det en garanti på livslängden på upp till åtta år eller 160.000 kilometer.

Läs mer

Myt 9: Det går inte att återvinna batteriet.

Det sägs att en katt har nio liv, BMW:s batteri har två. När battericellernas livscykel i en BMW är slut kan de användas till stationära lagringsenheter för energi. Till slut återvinns cellerna och råvarorna återanvänds.

Läs mer
Batteriförvaring
eAcademy

eACADEMY.

Vill du veta mer? Samla på dig fler matiga tips och nyheter om elbilar, laddhybrider och allt runt elektrifiering.
Exteriör design

THE iX - DESIGNAD FÖR FRAMTIDENS MOBILITET.

Allt om exteriördesignen.
  • Den angivna bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena utgår från EU-förordning (EG) 715/2007 i den version som gällde vid tidpunkten för typgodkännande. Värdena avser ett typfordon med grundläggande konfiguration och det visade intervallet tar hänsyn till storleken på hjul, däck och extrautrustning.

    * Värdena är enligt WLTP-körcykeln. Från och med 1 januari 2020 har WLTP helt ersatt den tidigare körcykeln NEDC. På grund av mer realistiska testförhållande – i WLTP är uppmätt bränsleförbrukning, energiförbrukning och koldioxidvärde ofta högre och verklig räckvidd i många fall lägre än med uppmätt NEDC-värde. Andra värden kan gälla vid beräkning av skatt och övriga fordonsavgifter. Du kan beräkna din fordonsskatt på: www.bilsvar.se

    Mer information om WLTP-körcykeln finns på www.bmw.se/wltp.

    Värdena avser basmodell med standardväxellåda; värden i [ ] gäller för modell med extrautrustningens växellåda.

    Elektrisk räckvidd påverkas av faktorer som körstil, vägbanans beskaffenhet, utomhustemperatur, uppvärmning/luftkonditionering och föruppvärmning/kupékylning.

    Modellerna på bilderna kan ha extrautrustning och tillbehör som inte ingår i standardutrustningen för den svenska marknaden. Information om vilka modeller och utrustningsalternativ som erbjuds i Sverige framgår av texten. Kontakta din BMW-återförsäljare för mer information. Med förbehåll för ändringar i konstruktion och utrustning samt skrivfel och andra felaktigheter.