Bli redo för the final goodbye.
Sju steg som hjälper dig som ska lämna tillbaka en leasad BMW.
Det går fort när man har roligt. Lika härligt som vi hoppas att du har upplevt tiden med din leasade BMW, lika smidigt hoppas vi att tillbakalämnandet ska bli. Här kommer tipsen på vad du behöver tänka på innan du lämnar tillbaka bilen, hur du ska hantera eventuella skador och vad som händer dagen då bilen lämnas in.
Steg 1. Kontrollera bilen efter potentiella skador.
NÄR: cirka 3 månader innan återlämnandet.
Du bör kontrollera bilen innan återlämning för att inte debiteras för skador på din slutfaktura som inte anses som acceptabelt slitage. Utgå från exemplen i vår skadekoll för att lättare avgöra vad du behöver reparera innan återlämnandet. Kontakta din närmaste BMW återförsäljare om du tror att du har en skada som går på garantin.
Steg 2. Stäm av skadeläget med ditt försäkringsbolag.
NÄR: så snart som möjligt efter skadan.
Innan du åtgärdar en skada behöver du kontakta ditt försälkringsbolag för att få hjälp och förståelse om vilka skador din försäkring täcker. Har du en BMW Försäkring hittar du mer information och kontaktuppgifter på vår försäkringssida.
Steg 3. Åtgärda skadorna på en BMW Serviceverkstad.
NÄR: så snart som möjligt efter skadan.
Du måste åtgärda samtliga skador på en BMW Serviceverkstad och med BMW Originaldelar. Det innebär att om du har åtgärdat skadan på en annan verkstad kommer du trots det att debiteras på slutfakturan. Ta kontakt med din närmaste BMW Serviceverkstad för personlig rådgivning inför en reparation.
Tänk på det här:
- Alla skadereparationer ska vara fackmannamässigt utförda på en Auktoriserad BMW Serviceverkstad med BMW Originaldelar.
- Om bilen inte är reparerad vid återlämning kommer du att debiteras för det.
- Skador ska åtgärdas. Om det finns skador som inte är åtgärdade vid återlämning av fordonet kommer du att debiteras motsvarande den kostnad som krävs för iordningställande.
- Skadeanmälan kommer ej att accepteras med undantag för vindrutor.
Skadeanmälan från försäkringsbolaget gällande vindrutan ska ligga i bilen vid återlämning så att den finns tillgänglig när inspektionen utförs. Skadeanmälan ska vara ett godkänt beslut från försäkringsbolaget där skadenummer, skada samt självrisk ska framgå. Skadeanmälan kan ej lämnas in efter inspektion.
Steg 4. Kontrollera att du genomfört samtliga besiktningar och servicetillfällen.
NÄR: i god tid före återlämning.
Service och besiktning enligt bilens intervall är avgörande för att garantin ska vara giltig. I bilens display ser du när nästa service ska genomföras.
Du kommer debiteras ett högre belopp än servicekostnaden om servicen är helt utebliven alternativt för sent utförd. Detta eftersom garantin på bilen påverkas av bilens servicehistorik.
Steg 5. Se till att du har betalat alla löpande avgifter.
NÄR: i god tid före återlämning.
Det är viktigt att du betalar alla löpande avgifter som är förbunden med bilen, exempelvis kostnader som fordonskatt samt vägtrafikregisteravgift. Du kan läsa mer i leasingavtalets allmänna villkor, punkt 6.
Steg 6. Förbered bilen för en obligatorisk kontrollbesiktning.
NÄR: cirka 2 veckor innan återlämnandet.
När du lämnar tillbaka bilen hos återförsäljaren utförs en obligatorisk kontrollbesiktning. Under kontrollbesiktningen kommer serviceteknikern att fylla i ett protokoll där alla skador som inte räknas som acceptabelt slitage specificeras. För att bilen ska bli godkänd måste du ha gjort följande:
- Reparerat eventuella skador hos en auktoriserad BMW verkstad.
- Tvättat bilen in- och utvändigt samt eventuella tillhörande sommar-/vinterdäck.
- Tömt bilen på personliga ägodelar och tagit bort all eftermonterad utrustning samt eventuella dekaler/solfilm.
- Avlägsnat all typ av djur- eller röklukt.
Kom ihåg att beställa dina däck från ditt däckhotell minst två veckor innan återlämning.
Steg 7. Lämna tillbaka bilen och tillbehören hos din återförsäljare.
NÄR: sista dagen på äventyret.
Din sista dag med bilen är här och du behöver kontrollera att alla tillbehör som ska lämnas tillbaka är med. Hos återförsäljaren kommer bilens in- och utsida att inspekteras och följande behöver lämnas in:
- 2 st nycklar.
- Registeringsbeviset, instruktionsboken och display nyckeln.
- Sommardäck.
- Vinterdäck (om det är inkluderat i kontraktet).
- Runflat-däck (om bilen är utrustad med dessa).
- Laddkablar (om du haft en laddhybrid eller elbil).
- Fjärrkontroll till parkeringsvärmare.
- Varningstriangel.
- Nyckel till dragkrok.
- Punkteringssats och kompressor (om det är inkluderat i kontraktet).
Till sist kommer slutfakturan.
End of an era, och kanske början på en ny.
Ungefär en månad efter återlämningen kommer du att få slutfakturan. Där specificeras och faktureras eventuella kostnader, exempelvis kostnaden för de skador som noterades i protokollet vid kontrollbesiktningen. Om du har kört längre än den avtalade körsträckan kommer övermil att debiteras enligt kontraktet. Eventuella undermil utbetalas inte.
Min BMW.
Logga in på Mina Sidor för att få detaljer om din slutfaktura.
Vilken blir din nästa drömbil?
I BMWs breda modellutbud kan du hitta bilen som matchar just dina behov.
BMW Billån.
Se vilka finansieringsmöjligheter du har och uppfyll drömmen om att äga din egen BMW.
Skadekontrollen
– så vet du vad du måste åtgärda.
Vad är egentligen acceptabelt slitage och vad behöver repareras? Här kommer svaren.
Kaross.
Accepterat skick
En buckla med diameterstorlek under 2 cm.
Repor/märken under 10 cm som inte kräver omlackering.
Små stenskott, upp till 5 st per 10x10 cm.
Ej accepterat skick
Skador som inte går att polera bort.
Två eller fler bucklor, oavsett storlek, per karosseridel.
En eller flera bucklor med diameterstorlek över 2 cm.
Bucklor med skarpa kanter.
Bucklor, repor eller annan skada som går ner till underliggande plåt/plastmaterial, oavsett storlek.
Felaktigt utförda reparationer.
Lackering.
Accepterat skick
Mindre lackskador som inte kräver omlackering, till exempel lackskador som kan poleras bort.
Väderpåverkan på lack.
Typiska repor som uppstår vid exempelvis biltvätt.
Små stenskott, upp till 5 st per 10x10 cm.
Ej accepterat skick
Repor som går igenom lacken.
Lackeringsreparationer som färgmässigt eller ytmässigt avviker från originallacken.
Korrosion och nedbrytning av lacken som är synliga från normalt betraktelseavstånd.
Små stenskott med hög täthet, fler än 5 st per 10x10 cm.
Större stenskott med underliggande rost.
Lackskador och färgavvikelser till följd av dekaler och märken.
Stötfångare.
Accepterat skick
Små repor eller mindre lackmärken som inte går igenom lacken och är kortare än 10 cm.
Lastrepor som kan poleras bort.
En buckla med diameterstorlek under 2 cm.
Ej accepterat skick
Spricka eller bristning.
Deformationer som medför att komponenten inte sitter korrekt på bilen.
Deformationer av stötfångarens stöd eller fäste.
Lackskador som medfört rostangrepp.
Två eller fler bucklor, oavsett storlek, per karosseridel.
En eller flera bucklor med diameterstorlek över 2 cm.
Repor/skrapmärken över 10 cm som gått ner i det underliggande materialet.
Glas.
Accepterat skick
Stenskott som varken är synliga på distans eller befinner sig i förarens synfält.
Stenskott mindre än 5 mm.
Typiska repor som uppstår vid exempelvis normal biltvätt.
Ej accepterat skick
Större skrapmärken eller repor.
Stenskott eller splitter mer än 10 st per 10x10 cm.
Skador eller splitter i förarens synfält.
Skador eller splitter som är större än 5mm.
Kraftiga stenskott där material lossnat.
Hål eller sprickor från stenskott eller andra skador på strålkastare.
Däck och fälgar.
Accepterat skick
Mer än 4 mm däckmönster för sommardäck, vinterdäck och allvädersdäck.
Repor eller skrapmärken som är mindre än 5 cm på fälgsidor.
Mindre rostangrepp.
Ej accepterat skick
Mindre än 4 mm däckmönster för sommardäck, vinterdäck och allvädersdäck. Mönsterdjupet mäts på 75 % på den mittersta delen av däckets slityta.
Ojämnt däckmönster/snedslitna däck.
Trasiga däck eller skrapmärken på fälg som är 5 cm eller mer. Är den totala längden på flera skrapmärken 5 cm eller mer kommer du debiteras för det.
Saknade vinter- eller sommardäck. Allvädersdäck kategoriseras inte som sommardäck.
Saknade originalfälgar.
Samtliga däck måste vara av samma storlek och fabrikat/modell.
Interiör.
Accepterat skick
Smårepor eller skrapmärken som orsakats av normal användning.
Normalt slitage på mattor och tyg.
Smuts eller fläckar som kan tas bort genom rekonditionering.
Ej accepterat skick
Skavmärken, repor, hål eller deformeringar av stoppade delar eller ratten.
Kraftiga slitageskador som hål, revor, intryckning av material, exempelvis barnstol eller eftermonterad utrustning.
Skador på säkerhetsbälten.
Smuts eller fläckar som inte kan tas bort genom rekonditionering.
Saknade interiördelar.
Sprucken eller löst sittande gummilist i dörr eller bagagelucka.
Lukt eller spår av rökning
Spår av pälsdjur som kräver extra rengöring.