Din guide för en smidig återlämning. ​

Sju steg som hjälper dig som ska lämna tillbaka en leasad BMW.

Det går fort när man har roligt. Lika härligt som vi hoppas att du har upplevt tiden med din leasade BMW, lika smidigt hoppas vi att tillbakalämnandet ska bli. Här kommer tipsen på vad du behöver tänka på innan du lämnar tillbaka bilen, hur du ska hantera eventuella skador och vad som händer dagen då bilen lämnas in.

Steg 1. Kontrollera bilen efter potentiella skador.


NÄR: cirka 6 månader innan återlämnandet.

Vi erbjuder möjligheten för en kostnadsfri förinspektion av bilen innan återlämningen för att du inte ska debiteras för skador på din slutfaktura som inte anses som acceptabelt slitage. Boka en tid hos din BMW-återförsäljare via nedan länk (6 månaders pre-test privatleasingbil) - viktigt att du väljer den återförsäljare du hämtade ut bilen från. Du kan också utgå från exemplen i vår skadekoll och skötselguide för att lättare avgöra vad du behöver reparera innan återlämnandet.

Steg 2. Stäm av skadeläget med ditt försäkringsbolag.


NÄR: så snart som möjligt efter skadan.

Innan du åtgärdar en skada behöver du kontakta ditt försäkringsbolag för att få hjälp och förståelse om vilka skador din försäkring täcker. Har du en BMW Försäkring hittar du mer information och kontaktuppgifter på vår försäkringssida.

Steg 3. Åtgärda skadorna på en BMW Serviceverkstad.


NÄR: så snart som möjligt efter skadan.

Du måste åtgärda samtliga skador på en BMW Serviceverkstad och med BMW Originaldelar. Det innebär att om du har åtgärdat skadan på en annan verkstad kommer du trots det att debiteras på slutfakturan. Ta kontakt med din närmaste BMW Serviceverkstad för personlig rådgivning inför en reparation.

Tänk på det här:
 

  • Alla skadereparationer ska vara fackmannamässigt utförda på en auktoriserad BMW Serviceverkstad med BMW Originaldelar.​

  • Om det finns skador som inte är åtgärdade vid återlämning av fordonet kommer du att debiteras motsvarande den kostnad som krävs för iordningställande. ​

  • Om du mot förmodan inte har hunnit reparera skadorna på din bil så ska du göra en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag. Vid återlämningen ska ett godkänt beslut från försäkringsbolaget finnas i bilen, det går inte att lämna in detta efter utförd inspektion. Beslutet från försäkringsbolaget ska innehålla:​

    • Skadenummer​.
    • Skadeomfattning​.
    • Självriskkostnad.​
       
  • Är beslutet från försäkringsbolaget inte fullständigt vid inspektion kommer du att debiteras för reparationen.

Steg 4. Kontrollera att du genomfört samtliga besiktningar och servicetillfällen.


NÄR: i god tid före återlämning.

Service på din bil är konditionsbaserad vilket innebär att du kan behöva serva bilen baserat på ett tidsintervall eller ett kilometerintervall, beroende på vilket som inträffar först. I bilens display eller via MyBMW App kan du se vilken typ av service du behöver boka och när den senast ska vara genomförd. Det är viktigt att servicen utförs enligt bilens intervaller då garanti på bilen påverkas av bilens servicehistorik. ​

Du kommer debiteras ett högre belopp än servicekostnaden om servicen är helt utebliven alternativt för sent utförd.

Steg 5. Se till att du har betalat alla löpande avgifter.


NÄR: i god tid före återlämning.

Det är viktigt att du betalar alla löpande avgifter som är förbunden med bilen, exempelvis kostnader som fordonskatt samt vägtrafikregisteravgift. Du kan läsa mer i leasingavtalets allmänna villkor, punkt 6.

Steg 6. Förbered bilen för en obligatorisk kontrollbesiktning.


NÄR: cirka 2 veckor innan återlämnandet.

När du lämnar tillbaka bilen hos återförsäljaren utförs en obligatorisk kontrollbesiktning. Under kontrollbesiktningen kommer serviceteknikern att fylla i ett protokoll där alla skador som inte räknas som acceptabelt slitage specificeras. För att bilen ska bli godkänd måste du ha gjort följande:

 

  • Reparerat eventuella skador hos en auktoriserad BMW verkstad.
  • Tvättat bilen in- och utvändigt samt eventuella tillhörande sommar-/vinterdäck.
  • Tömt bilen på personliga ägodelar och tagit bort all eftermonterad utrustning samt eventuella dekaler/solfilm.
  • Avlägsnat all typ av djur- eller röklukt. 

 

Kom ihåg att beställa dina däck från ditt däckhotell minst två veckor innan återlämning.

Steg 7. Lämna tillbaka bilen och tillbehören hos din återförsäljare.


NÄR: sista dagen på äventyret.

Din sista dag med bilen är här och du behöver kontrollera att alla tillbehör som ska lämnas tillbaka är med. Hos återförsäljaren kommer bilens in- och utsida att inspekteras och följande behöver lämnas in: 

 

  • 2 st nycklar.​

  • Registreringsbeviset, instruktionsboken och displaynyckeln. ​

  • Sommardäck.​

  • Vinterdäck (om det är inkluderat i kontraktet). ​

  • Runflat-däck (om bilen är utrustad med dessa). ​

  • Laddkablar (om du haft en laddhybrid eller elbil). ​

  • Fjärrkontroll till parkeringsvärmare.​

  • Varningstriangel. ​

  • Nyckel till dragkrok. ​

  • Punkteringssats och kompressor (om det är inkluderat i kontraktet). ​

  • Hatthylla/insynsskydd.​

  • Lastnät/skiljenät.


Till sist kommer slutfakturan.

Kort efter återlämningen kommer du att få slutfakturan. Där specificeras och faktureras eventuella kostnader, exempelvis kostnaden för de skador som noterades i protokollet vid kontrollbesiktningen. Om du har kört längre än den avtalade körsträckan kommer övermil att debiteras enligt kontraktet. Eventuella undermil utbetalas inte. ​

MyBMW Finance.​

Logga in på MyBMW Finance för att få detaljer om din slutfaktura.​

Vilken blir din nästa drömbil?

I BMWs breda modellutbud kan du hitta bilen som matchar just dina behov.

BMW Billån.

Se vilka finansieringsmöjligheter du har och uppfyll drömmen om att äga din egen BMW.

Skadekontrollen
– så vet du vad du måste åtgärda.

Vad är egentligen acceptabelt slitage och vad behöver repareras? Här kommer svaren.

Kaross.

Accepterat skick

  • En buckla med diameterstorlek under 2 cm.
  • Repor/märken under 10 cm som inte kräver omlackering.
  • Små stenskott, upp till 5 st per 10x10 cm.

Ej accepterat skick

  • Skador som inte går att polera bort.
  • Två eller fler bucklor, oavsett storlek, per karosseridel.
  • En eller flera bucklor med diameterstorlek över 2 cm.
  • Bucklor med skarpa kanter.
  • Bucklor, repor eller annan skada som går ner till underliggande plåt/plastmaterial, oavsett storlek.
  • Felaktigt utförda reparationer.

Lackering.

Accepterat skick

  • Mindre lackskador som inte kräver omlackering, till exempel lackskador som kan poleras bort.
  • Väderpåverkan på lack.
  • Typiska repor som uppstår vid exempelvis biltvätt.
  • Små stenskott, upp till 5 st per 10x10 cm.

Ej accepterat skick

  • Repor som går igenom lacken.
  • Lackeringsreparationer som färgmässigt eller ytmässigt avviker från originallacken.
  • Korrosion och nedbrytning av lacken som är synliga från normalt betraktelseavstånd.
  • Små stenskott med hög täthet, fler än 5 st per 10x10 cm.
  • Större stenskott med underliggande rost.
  • Lackskador och färgavvikelser till följd av dekaler och märken.

Stötfångare.

Accepterat skick

  • Små repor eller mindre lackmärken som inte går igenom lacken och är kortare än 10 cm.
  • Lastrepor som kan poleras bort.
  • En buckla med diameterstorlek under 2 cm.

Ej accepterat skick

  • Spricka eller bristning.
  • Deformationer som medför att komponenten inte sitter korrekt på bilen.
  • Deformationer av stötfångarens stöd eller fäste.
  • Lackskador som medfört rostangrepp.
  • Två eller fler bucklor, oavsett storlek, per karosseridel.
  • En eller flera bucklor med diameterstorlek över 2 cm.
  • Repor/skrapmärken över 10 cm som gått ner i det underliggande materialet.

Glas.

Accepterat skick

  • Stenskott som varken är synliga på distans eller befinner sig i förarens synfält.
  • Stenskott mindre än 5 mm.
  • Typiska repor som uppstår vid exempelvis normal biltvätt.

Ej accepterat skick

  • Större skrapmärken/repor på vindrutan eller sidorutor/bakrutor.​
  • Stenskott eller splitter mer än 10 st per 10x10 cm.
  • Skador eller splitter i förarens synfält samt vindrutan yttersta kant.​
  • Skador eller splitter som är 5 mm eller större.​
  • Kraftiga stenskott där material lossnat.
  • Hål eller sprickor från stenskott eller andra skador på strålkastare.
  • 3 st stenskott eller fler oavsett storlek och placering kräver byte av vindrutan.​
  • Solfilm som ej är borttagen.​
  • Lagade stenskott i förarens synfält är inte acceptabelt utan i dessa fall måste vindrutan bytas.

Däck och fälgar.

Accepterat skick

  • Mer än 3 mm däckmönster för sommardäck och 4 mm däckmönster för vinterdäck och allvädersdäck.
  • Repor eller skrapmärken som är mindre än 5 cm på fälgsidor.
  • Mindre rostangrepp.

Ej accepterat skick

  • Mindre än 3 mm återstående däckmönster för sommardäck och mindre än 4 mm återstående däckmönster för vinterdäck eller allvädersdäck. Mönsterdjupet mäts på 75 % på den mittersta delen av däckets slityta.
  • Ojämt eller snedslitna däck, skador på däckmur, samt sprickor i däckens slityta.
  • Trasiga däck eller skrapmärken på fälg som är 5 cm eller mer. Är den totala längden på flera skrapmärken 5 cm eller mer kommer du debiteras för det.
  • Saknade vinter- eller sommardäck. Allvädersdäck kategoriseras inte som sommardäck.
  • Saknade originalfälgar.
  • Samtliga däck måste vara av samma storlek och fabrikat/modell. Däck som inte är av originalspecifikation eller ej matchande fabrikat kommer debiteras.
  • Är bilen utrustad med runflatdäck ska den återlämnas med runflatdäck.

Interiör.

Accepterat skick

  • Smårepor eller skrapmärken som orsakats av normal användning.
  • Normalt slitage på mattor och tyg.
  • Smuts eller fläckar som kan tas bort genom rekonditionering.

Ej accepterat skick

  • Skavmärken, repor, hål eller deformeringar av stoppade delar eller ratten.
  • Kraftiga slitageskador som hål, revor, intryckning av material, exempelvis barnstol eller eftermonterad utrustning.
  • Skador på säkerhetsbälten, instrumentbräda eller mittkonsol. ​
  • Smuts eller fläckar som inte kan tas bort genom normal rengöring utan kräver extra eller maskinell rengöring. ​
  • Saknad eller skadade interiördelar som t.ex. hatthylla, bagagerumsmatta, lastnät och golvmattor.
  • Sprucken eller löst sittande gummilist i dörr eller bagagelucka.
  • Lukt eller spår av rökning, djur eller kemikaliespill som kräver extra rengöring. ​
  • Spår av pälsdjur som kräver extra rengöring.

Vanliga frågor och svar om att lämna tillbaka en leasingbil.

Fler exempel på skador?

*Detta är den senaste versionen av skötselguiden och en tidigare version kan gälla för ditt kontrakt. För att ta reda på vilken version som gäller för dig kan du kontakta oss på kundservice@bmw.se.