Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
VINTERDÄCK – 33 SVAR PÅ VANLIGA FRÅGOR.
GUIDE OM VINTERDÄCK FÖR DIG MED ELLER UTAN BMW.
När vintern kommer med snö och is är det viktigt att byta däck på bilen. Då kan det vara bra att veta lite mer om däcken du ska använda. Till exempel vilka olika vinterdäck det finns och vilka regler som gäller. På den här sidan svarar vi på vanliga frågor om vinterdäck. Välj bland frågor inom:
Upptäck mer på BMW.se om ditt bilägande:
Hur fungerar dubbfria vinterdäck?
Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. Dubbfria vinterdäck presterar bra i vinterförhållanden med snö, och på fuktiga eller kalla torra vägar. Däcken har ett kraftigt slitbanemönster som rensar undan slask och gräver sig djupt ned i snön för bättre fäste. Dubbfria däck ger även ökad bromsprestanda i snöigt väglag.
Fungerar odubbade och dubbdäck olika?
Funktionen på själva däcken är likvärdig. Odubbade däck och dubbdäck har båda grovt däckmönster och mjuk gummiblandning. Det som skiljer mellan odubbade däck och dubbdäck är att dubbdäck ger bättre grepp på isigt väglag. Dubbarna kortar bromssträckan och ger bättre grepp vid start och acceleration på isigt väglag.
Vad gör vissa odubbade däck bättre än andra?
Vad som gör vissa odubbade däck bättre än andra avgörs av däckens gummiblandning och däckmönster. Det kan skilja sig åt mellan olika leverantörer. Var däcket är producerat kan också spela roll. Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med däck för mellaneuropeiska förhållanden. Sajpningar är sicksack-spår diagonalt över däckets mönster. Ett bättre vinterdäck ska ha ett hastighetsindex på minst 160 km/h. Hastighetsindex markeras med bokstaven Q på däckets sida.
Vilka vinterdäck är bäst – friktiondäck eller dubbdäck?
Det beror på var du bor någonstans och om du kör på vinterväglag som snö, is, modd eller frost. Odubbade vinterdäck fungerar vanligen bra i södra och mellersta Sverige som inte ofta har svåra vinterförhållanden. I norra Sverige där vägarna oftare är isbelagda rekommenderas dubbdäck.
Får jag köra med dubbfria vinterdäck på sommaren?
Ja du får köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, men då har däckens funktion motsatt effekt. Det mjukare gummit i däcken slits ner snabbare i varmare väder. Bromssträckan blir också längre och körningen kan upplevas mindre stabil. Dubbfria vinterdäck på sommaren är därför inte att rekommendera, av ekonomiska och säkerhetsmässiga skäl. Hastighetsindex är generellt lägre på vinterdäck än på sommardäck.
Är det bra att köra med odubbade vinterdäck på vintern?
Fördelarna med odubbade vinterdäck är bra grepp på snöigt väglag och en tystare körning. En nackdel med odubbade vinterdäck är att de inte greppar lika bra på isigt väglag. Så om du bor där det sällan är vinterförhållanden är det bra att använda odubbade vinterdäck. I flera svenska städer är det numera inte tillåtet att köra med dubbdäck på vissa gator.
Hur länge håller ett vinterdäck?
Däckslitage och åldrandet av däck påverkas av flera olika faktorer. Därför är det svårt att ge ett entydigt svar på hur länge ett vinterdäck håller. Vinterdäckets livslängd, från att det togs i bruk, påverkas inte bara av åldern utan också påtagligt av körstil, förvaring, korrekt lufttryck, tillräckligt mönsterdjup och korrekt hjulinställning. Enligt internationell praxis är den rekommenderade livslängden för däck i bruk maximalt sex år. Däckets tillverkningsdatum anges på sidan av däcket med så kallad DOT-märkning. De två första siffrorna i den fyrsiffriga koden anger tillverkningsveckan och de två sista siffrorna anger tillverkningsåret. Till exempel betyder ”1620” vecka 16, år 2020.
Ökar dubbdäck risken för vattenplaning?
Nej, dubbdäcken i sig ökar inte risken för vattenplaning. Mönsterdjupet på däcken och hastigheten är det avgörande för risken att få vattenplaning. Om du har för litet mönsterdjup och kör fort så klarar inte däcken att trycka undan vattnet på vägbanan.
Vad innebär det att köra in vinterdäck?
Det innebär att du ska fokusera på en lätt och mjuk körning när du har nya vinterdäck. Nya vinterdäck bör köras in genom att undvika häftiga accelerationer och inbromsningar samt för hög fart i kurvor under de första 40–50 milen. Om du kör in nya vinterdäck på torrt underlag ruggas ytan på däcken upp och ger bättre grepp på vinterväglag. Det är rekommenderat att byta till vinterdäck redan under sen höst (tidigast den 1 oktober) så att vinterdäcken hinner ruggas upp innan det blir vinterväglag. Inkörning är bra även för dubbdäck då dubbarna sätter sig i dubbhålen ordentligt och fungerar väl under däckets hela livstid.
Vilket lufttryck ska jag ha i mina vinterdäck?
Vilket lufttryck du ska ha på dina vinterdäck avgörs av vilken dimension däcken har och hur tungt lastad bilen är med passagerare och bagage. Vilket lufttryck som rekommenderas för din bil brukar finnas att läsa på en etikett vid dörrposten i anslutning till någon av bilens dörrar, ofta vid förarplatsen (b-stolpen). Informationen finns också i bilens registreringsbevis.
Vad är bra att veta vid köp av begagnade vinterdäck?
Först och främst måste däcken ha rätt dimension till din bil. Däcken måste också ha tillräckligt mönsterdjup – minst 3 mm enligt lag men rekommendationen är minst 4 mm. Annars kan inte däcken trycka undan regn och snö från vägbanan. Däcken ska vara märkta med symbolen för vinterdäck och ha ett hastighetsindex för vinterdäck, märkt med bokstaven Q. Se också till att däcken inte är skadade på något sätt.
Vad är dubbdäck?
Dubbdäck är vinterdäck som använder dubbar av hårdmetall för att ge bra grepp på is och hårt packad snö. Dubbdäck har dessutom något som kallas sajpningar, vilket kan liknas vid sicksack-spår som är placerade diagonalt över däckets mönster. Alla sajpningar ger små greppkanter som ger extra grepp.
Vad kostar vinterdäck?
Priset på vinterdäck varierar beroende på om du köper lågpris, mellanklass eller premiummodell. Det är inte ovanligt att du kan behöva byta alla fyra däcken samtidigt och då blir priset naturligtvis högre än för ett enskilt däck. Vinterdäck är vanligtvis dyrare än sommardäck på grund av däckens gummiblandning och mönsterdjup.
Varför kostar vissa vinterdäck mer än andra?
Det finns många faktorer som gör att vissa vinterdäck kostar mer än andra. Priset skiljer sig till exempel mellan olika leverantörer, varumärken och däckets kvalitetsnivå. Däckets dimension (storlek) är en annan faktor som påverkar priset – generellt gäller att större däck är dyrare än små. Priset kan också skilja sig mellan dubbdäck och friktionsdäck.
Vad är mönsterdjupet på nya vinterdäck?
Mönsterdjupet på nya vinterdäck är 8 mm–10 mm. Minsta tillåtna mönsterdjup på vinterdäck är 3 mm, men rekommendationen är minst 4 mm. Hur länge dina nya vinterdäck håller varierar beroende på hur ofta och långt du kör (din körprofil), om du förvarar däcken inomhus eller utomhus och däckens lufttryck. Både för lågt och för högt lufttryck sliter däcken snabbare.
Behöver mönsterdjupet vara lika djupt på dubbdäck som på dubbfria?
Ja, mönsterdjupet är 8–10 mm på alla nya vinterdäck oavsett om det är dubbdäck eller dubbfria däck. Lagkravet på minst 3 mm mönsterdjup gäller för alla vinterdäck. Mönsterdjupet är det viktigaste på ett vinterdäck – det avgör om däcket greppar i snö. Det enda som skiljer däcken åt är att dubbdäcken har dubbar som greppar bättre på isigt väglag.
Hur djupt ska mönsterdjupet vara på vinterdäck?
Mönsterdjupet på vinterdäck måste enligt lag vara minst 3 mm. När du köper nya vinterdäck är mönsterdjupet 8–10 mm. Mönsterdjup närmare 8 mm ger däcket bättre grepp på vinterväglag. Minimigränsen är satt till 3 mm av säkerhetsskäl. Med mönsterdjup mindre än 3 mm får däcket inte tillräckligt med grepp vid vinterväglag.
Hur mäter man mönsterdjupet på vinterdäck?
Det bästa är att använda en mätsticka som finns att köpa där du köper dina däck eller hos en välsorterad tillbehörsbutik. Du ska alltid mäta mönsterdjupet på det mest slitna stället i däckets huvudmönster.
När är det förbjudet att använda dubbdäck?
I Sverige är det förbjudet att använda dubbdäck efter den 15 april och före den 1 oktober. Om det är vinterväglag efter den 15 april kan Transportstyrelsen tillåta att dubbdäck används ytterligare en period. I vissa länder eller storstäder kan det råda totalförbud mot dubbdäck, oavsett väglag. I de fallen gäller inte förbudsperioden för dubbdäck. Du kan läsa mer om dubbdäcksregler i Europa på The Scandinavian Tire & Rim Organizations webbplats.
Varför finns det förbud mot dubbdäck?
Förbud mot dubbdäck finns av flera anledningar. Dubbdäck river upp partiklar i luften som är skadliga för människa och miljö. Dubbdäck orsakar också mer slitage på vägbanan än odubbade däck. Det blir allt vanligare med förbud mot dubbdäck, såväl på enskilda gator som i hela länder. Tyskland och Polen är två av länderna som har totalförbud mot dubbdäck.
Hur ser förbud mot dubbdäck ut i EU?
I vissa länder råder totalförbud mot dubbdäck. Tyskland och Polen är två exempel. Så om du ska köra bil till ett EU-land via Tyskland eller Polen får du inte ha dubbdäck på din bil. Om du ska resa med bil i Europa behöver du före avfärden kontrollera vilka regler som gäller i de länder du har tänkt besöka. Du kan läsa mer om dubbdäcksregler i Europa på The Scandinavian Tire & Rim Organizations webbplats.
Vem bestämmer över lagar, regler och krav på vinterdäck?
Lagen om vinterdäck och alla andra lagar i Sverige stiftas av riksdagen. Transportstyrelsen ansvarar för regelverket, till exempel mönsterdjup på däcken och vad som gäller för däck på släp. Polisen är tillsynsmyndigheten som ser till att reglerna följs. Det kan handla om kontroll av fordon ute på vägarna och att utfärda böter till förare som inte följer lagar och regler. På Transportstyrelsens webbplats finns mer info om vad som gäller för vinterdäck för olika fordon.
Vilka regler och lagar finns för dubbdäck?
Exempel på lagar och regler för dubbdäck är: att det är förbjudet att använda dubbdäck efter den 15 april och före den 1 oktober, att mönsterdjupet på dubbdäcken måste vara minst 3 mm och att man inte får ha både dubbdäck och dubbfria däck på samma bil (till exempel två av det ena fram och två av det andra bak). Mer om lagar och regler för dubbdäck finns att läsa på Transportstyrelsens webbplats.
Varför finns lagar och regler och krav på vinterdäck?
Det främsta skälet är att öka trafiksäkerheten och minska olyckorna på våra vägar. Lagar och regler finns även för att värna miljön. Dubbdäck river upp partiklar från vägbanan som kan vara skadliga vid inandning och för miljön.
Måste jag byta till dubbdäck, även om väglaget är bra?
Om det finns snö, is, snömodd eller frost på vägbanan så råder det vinterväglag. Vid vinterväglag gäller mellan den 1 december och 31 mars krav på vinterdäck och under perioden 1 oktober–15 april är det tillåtet att använda dubbdäck. Om det inte råder vinterväglag behöver du därmed inte byta till dubbdäck. Tänk på att om du ska köra från ett område där det inte råder vinterväglag till ett annat område där det råder, eller finns risk för, vinterväglag kan du behöva byta till vinterdäck före avfärd.
Måste jag byta från dubbdäck till sommardäck om väglaget är dåligt?
Nej, om det fortfarande råder vinterväglag ska du behålla dubbdäcken på. Du behöver alltså inte byta till sommardäck trots att sista datumet egentligen har passerat. Om det under tidig vår, efter den 15 april, fortfarande råder vinterväglag kan Transportstyrelsen förlänga perioden då dubbdäck är tillåtna. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Får jag böter om jag bryter mot lagar och regler om dubbdäck?
Ja, du kan räkna med att få böter om du bryter mot lagar och regler om dubbdäck. Om du bryter mot lagar och regler riskerar du säkerheten för dig och dina medtrafikanter. Det är Polisen som utfärdar böter på plats vid kontroll. Fler detaljer om lagar och regler finns att läsa på Polisens webbplats. Om du bryter mot reglerna för krav på vinterdäck kan du få böter på 1200 kronor. Om du har för lite mönsterdjup på däcken kan du få böter på 1500 kr. Om du kör med dubbdäck på gata eller i område där det är förbud mot dubbdäck kan du få böter på 1000 kr. (Bötessummorna gäller för 2022.)
Måste man ha vinterdäck – i så fall när är det krav?
Från den 1 december till den 31 mars måste du ha vinterdäck om det råder vinterväglag (snö, is, snömodd, frost). Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är, eller befaras bli, vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.
Uppfyller mina vinterdäck regler och krav i Sverige?
Det du behöver kontrollera för att uppfylla regler och krav är att mönsterdjupet måste vara minst 3 mm, att däcken måste vara märkta med symbolen för vinterdäck (snöflinga eller alptopp) och vara märkta med ”Mud and Snow” som kan skrivas ut på flera olika sätt: ”M+S”, ”M.S”, ”M&S”, ”M/S”. Vinterdäcken behöver också vara enhetliga. Du ska alltså antingen ha friktions- eller dubbdäck på samtliga fyra hjul på din bil.
Gäller krav på vinterdäck även på släpvagn?
Ja, vinterdäck krävs mellan den 1 december och den 31 mars om det är vinterväglag. Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton. Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag. En bil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck.
Det är viktigt att inte kombinera vinterdäck och sommardäck på bil och släpvagn. Annars riskerar du att få längre bromssträcka och sämre stabilitet under körningen, vilket ökar risken för olyckor.
När är sista dagen för vinterdäck?
Sista dagen för dubbdäck är enligt lag den 15 april, om inte vinterväglag fortfarande råder. Dubbfria vinterdäck bör vara utbytta senast den 30 april. Tänk på att dubbfria däck har mjukt gummi och är gjorda för kalla vägbanor. Det är inte att rekommendera att använda dubbfria däck under varmare årstid. Att använda dubbfria däck på sommaren gör körningen instabil och mindre säker. Bland annat blir bromssträckan längre.
Under vilken period får jag köra med vinterdäck?
Perioden för vinterdäck är enligt lag den 1 december till den 31 mars, om det råder vinterväglag. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Transportstyrelsen kan förlänga perioden för vinterdäck om vinterväglag råder. Polisen avgör vad som räknas som vinterväglag.
Vad är viktigt att veta vid byte från sommardäck till dubbdäck?
Du behöver kontrollera att dina dubbdäck är av bra kvalitet efter förvaring under sommarhalvåret. Framför allt att de har minst 3 mm mönsterdjup, som är det minsta tillåtna mönsterdjupet på vinterdäck. När du skiftar hjulen ska du se till att dra åt bultarna tillräckligt och att lufttrycket i däcken är enligt rekommendation för din bil. Om kvaliteten på dina däck är olika ska du se till montera dina bästa vinterdäck bak. Det gäller både friktionsdäck och dubbdäck. Om du får sladd är det bakpartiet som släpper och då är det viktigt att ha bra grepp på de däcken.
BMW Service Inclusive.
Släpp loss och fokusera bara på det viktiga – körglädjen. Med BMW Service Inclusive är det möjligt. Det räcker att du betalar en gång för att all service och alla reparationsarbeten ska ingå under den tid som du väljer. Din BMW är i bästa händer hos alla BMW Serviceverkstäder i hela världen.
BMW Service 5+.
När du kört många mil och varit med om så många äventyr att du kan din BMW innan och utan. Då behöver du en serviceverkstad som kan din BMW lika bra som du och som vet vad den behöver. Det ordnar BMW Service 5+: Service för BMW modeller som är 5 år eller äldre.
BMW Originaldelar.
Din BMWs höga prestanda är beroende av samspelet mellan alla komponenter. Därför ska du alltid välja BMW Originaldelar: Perfekt funktion för varje enskild BMW-modell kan bara uppnås när alla komponenter i bilen samverkar. Vare sig det rör nya eller rekonditionerade BMW Originaldelar.