Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
FÖRBRUKNING OCH UTSLÄPP.
BMW EfficientDynamics: Information om metoden som används för att mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp samt dieseltekniken.
Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen hos nya bilar anges med hjälp av ett standardiserat förfarande. I september 2018 ersattes den europeiska körcykeln som hade gällt fram till dess (NEDC) av en ny, mer realistisk körcykel, som kallas WLTP. (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Utöver detta används utsläppstestet RDE (Real Driving Emissions) som mäter utsläppen av farliga ämnen direkt på vägen. Med den nya körcykeln kan förbrukare som påverkar din bils bränsleförbrukning och utsläpp beräknas med ännu större precision. På den här sidan hittar du användbar information om dieselmotorers hållbarhet och effektivitet.
Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen hos nya bilar anges med hjälp av ett standardiserat förfarande. I september 2018 ersattes den europeiska körcykeln som hade gällt fram till dess (NEDC) av en ny, mer realistisk körcykel, som kallas WLTP. (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Utöver detta används utsläppstestet RDE (Real Driving Emissions) som mäter utsläppen av farliga ämnen direkt på vägen. Med den nya körcykeln kan förbrukare som påverkar din bils bränsleförbrukning och utsläpp beräknas med ännu större precision. På den här sidan hittar du användbar information om dieselmotorers hållbarhet och effektivitet.
5 FAKTA OM WLTP-KÖRCYKELN.
- 01 Den nya lagstadgade WLTP-metoden mäter förbrukningen på ett mer realistiskt sätt.
- 02 Testerna görs under längre tid och i ett högre tempo med dynamiskt förlopp.
- 03 Normvärdena i den nya körcykeln ligger närmare den faktiska förbrukningen.
- 04 Uppgifterna ger större transparens beträffande vilka bränslekostnader man kan förvänta sig.
- 05 WLTP-mätförfarandet har införts stegvis sedan 01.09.2017.
WLTP-KÖRCYKELN.
Körcykel med hög precision för så verklighetstrogna värden för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
Den nya mätmetoden WLTP bygger på globalt insamlade, verkliga kördata, vilket gör att värdena i högre grad kommer att spegla realiteten. Detta innebär bland annat att de nya testvillkoren är betydligt tuffare genom att både hastigheten är högre och körcykeln är längre (30 istället för 20 minuter).
För att kunna räkna ut det exakta koldioxidvärdet provas inte enbart standardutrustade bilar i den nya körcykeln, utan även bilar med extrautrustning. Detta leder till att det finns två värden för varje bilmodell: det lägsta och det högsta standardvärdet för förbrukning beroende på aerodynamik, vikt och rullmotstånd.
Tack vare WLTP-körcykeln kan du få reda på el-/bränsleförbrukning och koldioxidvärde för en individuell bil. Om det gäller en viss bil med specificerad utrustning kan de aktuella värdena beräknas direkt.
Givetvis finns det avvikelser även i den nya körcykeln. De verkliga värdena för bränsleförbrukning och utsläpp beror även fortsättningsvis på vilka villkor som råder lokalt och påverkas av faktorer som topografi, klimat, personlig körstil och körtekniska förhållanden. På samma sätt påverkas förbrukningen av trafiksituationen, aktuell belastning och användning av förbrukare.t.ex. klimatanläggningen.
Faktum kvarstår: Testvillkoren är mer realistiska än tidigare, vilket gör att bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kommer att bli högre på pappret, och att elräckvidd blir lägre. Detta ändrar dock inget vad gäller den verkliga förbrukningen eller räckvidden. Parallellt arbetar BMW Group kontinuerligt på att ta fram ny teknik för att förbättra förbrukningen och räckvidden ännu mer. Alla fordon från BMW Group som kan beställas i EU28+är godkända enligt WLTP-körcykeln.
I Tyskland kräver dock lagstiftaren att de värden som uppmätts med WLTP-körcykeln till en början ska räknas om till motsvarande värden för EU-körcykeln i kommunikationen med kunderna. För detta har EU-kommissionen tagit fram en korrelationsmetod som är bindande och gäller för alla biltillverkare. Denna fas är tänkt att underlätta omställningen. Hur lång denna fas är beror på bestämmelserna i respektive land och kan därmed variera mellan olika länder.
Efter september 2018 är alla biltillverkare skyldiga enligt lag att testa alla bilar som säljs i Schweiz, Turkiet, Norge, Liechtenstein och Israel (EU28+) enligt WLTP-körcykeln.
Efter januari 2021 måste alla länder som tillämpar EU:s lagstiftning om fordonsregistrering garantera att det finns tillgång till WLTP-värden för alla bilar och att dessa uppgifter kommuniceras.
WLTP JÄMFÖRT MED EU-KÖRCYKELN.
Läs mer om skillnaderna mellan den tidigare och den nya körcykeln.
Körcykel | NEDC | WLTP | |
---|---|---|---|
Körcykelns längd | 20 min | 30 min | |
Teststräcka | 11 km | 23,2 km | |
Del av tiden stillastående | 25 % | 13 % | |
Testfaser | Stadskörning, landsvägskörning, (blandad körning) | Låg, medelhög, hög, extra hög hastighet, (blandad körning); dessutom ”city” för elbilar och laddhybrider | |
Hastighet | Snitthastighet: 34 km/h Som högst: 120 km/h | Snitthastighet: 46,6 km/h Som högst: 131 km/h | |
Starttemperatur | 20–30 °C; kallstart | 14 °C(testat vid 23 °C, korrigerat för 14 °C) kallstart | |
Specialutrustning | Tas inte med i beräkningen. | Hänsyn tas till all extrautrustning och dess inverkan på aerodynamiken, vikten och rullmotståndet. |
REAL DRIVING EMISSIONS (RDE).
Mätningar av utsläppen av skadliga ämnen i trafiken som speglar de faktiska utsläppen.
Sedan mitten av maj 2016 är RDE-mätningar (”Real Driving Emissions”) obligatoriskt för alla biltillverkare i EU, Schweiz, Turkiet, Norge, Liechtenstein och Israel. Vid dessa RDE-test mäts utsläppen av skadliga ämnen, till exempel partiklar och kväveoxider (NOx), direkt vid körning på vägen. På så sätt bestäms de genomsnittliga utsläppsvärdena som beräknas uppkomma vid faktisk körning i vardagen.
För att ytterligare reducera utsläppen av skadliga ämnen vid körningen använder BMW Group olika metoder för avgasrening för sina bilmodeller.
BMW BluePerformance är till exempel en teknik som minskar utsläppet av kväveoxider från dieselmotorer. Med introduktionen av den nya generationen 6-cylindriga motorer från och med 2020 ersätts den katalysatorn med placering nära motorn av ett ännu effektivare motornära SCR-system. Detta gör att NOx-utsläppen reduceras speciellt i stadstrafik. Dessutom hjälper en andra SCR-katalysator i underredet till att sänka utsläppen av kväveoxider, och beroende på modell förfogar denna över en egen AdBlue®-doserare.
BMW Group har som första biltillverkare som började serietillverka kombinationen av NOx-fälla och SCR-katalysator. Med användningen av dubbel AdBlue®-dosering sätter BMW återigen en ny standard för avgasrening och reduktion av skadliga ämnen.
Dessutom är alla BMW:s dieselbilar sedan 2006 standardutrustade med partikelfilter som minskar utsläppen av dieselpartiklar. Även på bensinmodellerna används numera det speciella partikelfiltret som täcker hela ytan.
BMW tillverkar redan sedan 2020-10-01 endast EU6d-fordon – dvs hela 3 månader innan lagen träder i kraft 2021-01-01. Avgasnormen Euro-6d sätter till skillnad från Euro 6c nu också ännu lägre gränsvärden för partikelutsläpp vid RDE-tester.
Godkännandet enligt EU6d garanterar att din bil uppfyller de strängaste EU-gränsvärdena för utsläpp i dagsläget.
MOTORER MED BMW TWIN POWER TURBO-TEKNIK.
Kraftfulla och bränslesnåla: BMW:s bensin- och dieselmotorer.
Hjärtat i varje BMW är de innovativa bensin- och dieselmotorerna med BMW TwinPower Turbo-teknik. De kombinerar de senaste insprutningssystemen, fullt variabel effektstyrning och innovativ turboladdningsteknik.
BMW TwinPower Turbo-bensinmotorer.
Såväl den innovativa 3-cylindriga bensinmotorn med sin ojämförligt vibrationsfria gång som den 4-cylindriga bensinmotorn och den raka 6-cylindriga bensinmotorn med BMW TwinPower Turbo, som ett flertal gånger har fått utmärkelsen ”Engine of the Year Award”, sätter nya standarder i sina respektive segment. I denna senaste generation är BMW EfficientDynamics-motorerna bränslesnålare och genererar lägre koldioxidvärden – samtidigt som de är starkare än sina föregångare.
För att öka effektiviteten och dynamiken kombinerar detta innovativa teknikpaket– en milstolpe i BMW EfficientDynamics-strategin – den senaste insprutningstekniken och den steglöst variabla ventilstyrningen Valvetronic inkl Dubbel-VANOS med innovativ turboladdningsteknik. Resultatet är extra effektiva motorer som på ett imponerande sätt bevisar BMW:s erkänt höga kompetens på motorområdet.
BMW TwinPower Turbo-dieselmotorer.
Den konsekventa tillämpningen av BMW EfficientDynamics-filosofin är tydlig även när det gäller dieselmotorerna med BMW TwinPower Turbo: oöverträffad bränsleekonomi, kraftutveckling och motorgång kombinerat med låg förbrukning. När det gäller effektivitet och dynamik råder det givetvis inte minsta tvivel. De 3-cylindriga BMW TwinPower Turbo-dieslarna, de innovativa 4-cylindriga BMW TwinPower Turbo-dieslarna och de exceptionellt kraftfulla raka 6-cylindriga BMW TwinPower Turbo-dieslarna imponerar med låga utsläpp och låg inre friktion. Maximal körglädje är därmed garanterad. Dieselmotorerna i BMW EfficientDynamics-motorfamiljen är lättviktskonstruktioner i aluminium och har turboaggregat med variabel turbingeometri. Insprutningen är senaste generationen CommonRail-direktinsprutning.
BMW DIESELMOTORER: BANBRYTANDE OCH BRÄNSLESNÅLA.
Dieselmotorn är inte bara en viktig bränslesnål motor, den är dessutom en innovativ och mycket effektiv motor. Tack vare den innovativa AdBlue®-insprutningstekniken närmar sig utsläppen av kväveoxider på nyare dieselbilar från BMW nollgränsen. För att minska de skadliga utsläppen ytterligare används flera andra avgasreningsprocesser. I BMW Group utvecklas och förbättras alla drivlinetyper parallellt.
VÄRT ATT VETA OM DIESEL.
Oavsett om det gäller hållbarhet, ekonomi eller effektivitet: Det finns många bra argument som talar för moderna dieselmotorer. Men ofta saknas fakta och bakgrundsinformation. Skapa dig en egen bild och få en informativ överblick på temat dieseldrivning och utsläpp av skadliga ämnen.
Dieselmotorn och miljön
EU och många länder världen över har åtagits sig att minska utsläppen av växthusgasen koldioxid markant. Dieselmotorn har en viktig roll för att detta klimatmål ska kunna nås eftersom dieselfordon på grund av sin låga förbrukning har en bra CO₂-balans. En dieselmotor som uppfyller kraven enligt EU-normen Euro 6 släpper till exempel ut cirka 15 % mindre koldioxid än en jämförbar bensinmotor. Mot bakgrund av detta har dieselbilar de senaste 20 åren sparat in koldioxidutsläpp motsvarande 1.000.000.000 ton koldioxid. Och tack vare partikelfilter, som BMW:s fordon varit utrustade med som standard sedan 2006, är dieselbilarnas andel av motorgenererade utsläpp av fina partiklar praktiskt taget inte relevant längre.
Fina partiklar och partikelfilter
Som fina partiklar betecknas alla finfördelade ämnen i luften. Naturliga källor är erosion, flygaska, vulkanutbrott, men även pollen. Mänskligt orsakade källor är förutom fordonstrafik flyg- och fartygstrafiken samt industrin. Cirka 20% av de fina partiklarna orsakas av bilar, i mindre utsträckning genom avgaser än genom nötning orsakad av däck och turbulens. Tack vare partikelfiltret som BMW Group installerar som standard sedan 2006 ger våra fordon knappt upphov till några motorrelaterade fina partiklar längre.
Var är egentligen koldioxid?
Koldioxid är en växthusgas som bildas vid förbränning av t.ex. kol, diesel, bensin, naturgas eller trä. I naturen har detta en viktig roll för ämnesomsättningen hos många varelser och växter. I stora mängder bidrar dock koldioxid också i hög grad till växthuseffekten och därmed till klimatförändringarna. I EU står trafiken för knappt 30 % av de totala koldioxidutsläppen, och av dessa står fordonstrafiken för 72 %. Om det inte vore för dieselmotorn, som på grund av sin låga förbrukning släpper ut mindre koldioxid än en bensinmotor, skulle koldioxidvärdena vara betydligt högre.
Vad betyder NOx?
NOx är samlingsnamnet för kväveoxider, de gasformiga oxiderna av kväve (N). För höga NOx-koncentrationer belastar lungorna och kan skada växter. Kväveoxider bildas i samband med förbränning av bränslen vid höga temperaturer, men även vid förbränning av kol, olja, trä eller sopor. Mellan 1990 och 2017 har de trafikrelaterade NOx-utsläppen minskat med över 60 %. I EU stod fordonstrafiken för 37,5 % av de samlade utsläppen 2017. BMW använder sig av en teknik med flera steg för att minska kväveoxider, en teknik som idag är erkänd som mycket effektiv. Till detta hör förutom utsläppsreduktionen i motorn och avgasåterföringen speciellt avgasrening genom en kombination av NSC (NOx-fälla = Nitrogen Oxide Storage Catalytic Converter) och SCR-system (selektiv katalytisk reduktion). SCR-katalysatorn omvandlar tillsammans med avgastemperaturen och insprutning av AdBlue®de giftiga kväveoxiderna till de ofarliga beståndsdelarna vatten och kväve.
I BMW:s nya 6-cylindriga dieselmotor ersätts det hittills mycket effektiva avgasreningssystem med NOx-fälla, dieselpartikelfilter och SCR i underredet av ett system med ännu högre potential. I det nya systemet kompletteras SCR-systemet som är placerat nära motorn (på dieselpartikelfiltret) av ett SCR-system i underredet för att kunna täcka ett mycket brett arbetsområde för motorn med optimala NOx-utsläpp. Detta system utgör även grunden för kommande avgasnormer.EU-avgasnorm
EU-avgasnormen anger gränsvärdena för avgasutsläpp baserat på fordonstyp och motor. Nya bilar måste uppfylla hårdare regler för avgasrening för varje år som går för att de ska bli godkända. Oavsett om det är en diesel- eller bensinmotor: Alla nya bilar från BMW Group uppfyller kraven i avgasnormen Euro 6. Föroreningsklassen som ligger till grund för EG-typgodkännandet av din bil hittar du på typskylten under V9.
Miljözoner
För att uppfylla EU:s gränsvärden för föroreningar i städer med stora trafikvolymer och på sikt förbättra luftkvaliteten finns det i några europeiska storstäder miljözoner med trafikbegränsningar. I dessa zoner får man köra förutsatt att vissa villkor är uppfyllda, exempelvis att fordonet har en särskild miljöcertifiering eller utsläppen ligger inom angivna klasser för föroreningar. Oavsett om det är en diesel- eller bensinmotor: Samtliga av BMW Groups nya fordon uppfyller kraven i Euro 6 och får därför köra i merparten av de europeiska miljözonerna.
Miljömärke
Miljömärket visar att fordonet uppfyller EU:s föroreningsklass. Märket är ett krav i ett antal europeiska storstäder, till exempel Berlin, för att man ska få köra i miljözoner med utsläppsbegränsningar. Beroende på utsläppsnivå får fordon för närvarande inget, ett rött, ett gult eller grönt miljömärke. Samtliga av BMW Groups nya fordon uppfyller kraven i utsläppsnormen Euro 6 och berättigar därför till det gröna miljömärket och får således köra i miljözonen. Miljömärket gör att du får köra i de flesta miljözoner i Europa med din BMW.
VANLIGA FRÅGOR – METOD FÖR MÄTNING AV FÖRBRUKNING OCH UTSLÄPP.
Dina frågor. Våra svar.
Vad är WLTP?
Förkortningen WLTP står för engelskans Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, det vill säga en körcykel för personbilar som standardiserats för att kunna tillämpas globalt.
Den började gälla i september 2018 för alla nya bilar och innebär att de enligt lag ska provas med en ny testmetod, som ger mer realistiska värden för el-/bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. WLTP ersätter den EU-körcykel som har tillämpats hittills.
Vad innebär WLTP-körcykeln?
Förbrukning och utsläpp av avgaser hänger bland annat ihop med hur man kör. Därför har kördata från hela världen samlats in för att användas i WLTP. Utifrån dessa data har fyra representativa testfaser med olika snitthastighet definierats: låg (low), medelhög (medium), hög (high) och extra hög (extra high). Dessa faser karakteriseras av olika kraftig acceleration, antal inbromsningar och stopp för att komma så nära realistiska körsituationer som möjligt. Kombinationen av dessa faser utgör en körcykel, som biltillverkaren anger som bas för blandad körning. Eftersom elbilar och laddhybrider ofta körs i stadstrafik omfattar körcykeln för dessa bilar en femte fas: ”city”. Den baseras på faserna med medelhastighet låg (low) och medelhög (medium).
Vad innebär WLTP för mig?
Genom att WLTP-körcykeln införs kommer de värden som anges för förbrukning och koldioxidutsläpp att ligga närmare värdena vid verklig körning. Oberoende av det tar WLTP-körcykeln även hänsyn till bilens extrautrustning, vilket också gör värdena mer realistiska och motsvarar hur just din bil är konfigurerad. Samtidigt innebär värden som ligger närmare verkligheten också högre förbrukningsvärden och CO₂-utsläppsvärden för bilar med förbränningsmotor och lägre angiven räckvidd för elbilar och laddhybrider. Beroende på vilka lagar och bestämmelser som gäller i respektive land kan även beskattningen beroende på koldioxidvärdet påverkas.
Vad är RDE?
Förkortningen RDE står för Real Driving Emissions. Detta är en ny metod att beräkna utsläpp av skadliga ämnen som kväveoxider (NOx) och dieselpartiklar. Den avgörande skillnaden är att mätningen utförs vid körning på väg under realistiska förhållanden och inte i ett laboratorium. Mätningen görs genom att en portabel utsläppsmätutrustning (Portable Emissions Measurement System, PEMS) ansluts till testbilens avgasrör.
Vad är Euro 6?
EU6 är den nu gällande avgasnormen för utsläpp och skadliga ämnen. Den sätter lägre gränsvärden för utsläpp av partiklar och kväveoxid från bilar än den tidigare normen Euro 5. Från och med september 2018* är det avgasnormen Euro-6c som gäller, som föreskriver ännu lägre gränsvärden för partikelutsläpp för bensindrivna bilar än Euro 6b. För dieseldrivna bilar gäller samma partikelgränsvärden i cykeln Euro 6b och 6c. Med avgasnormen Euro 6d TEMP (började gälla från och med september 2019*) och EU6d (från och med januari 2021*) sänks gränsvärdena för partiklar och kväveoxider något för att motsvara RDE-testmetoden.
*Gäller nya bilar. Nya fordonstyper omfattas alltid av de nya utsläppsnormerna ett år tidigare.Vad innebär SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction)?
För att kunna sänka en bils utsläppsvärden ytterligare tillsätts flytande ammoniak, så kallad AdBlue®, i dieselmotorer. Genom selektiv katalytisk avgasrening (SCR) med AdBlue® reduceras utsläppen av kväveoxider med 90 procent. Det som återstår är vattenånga, kväve och koldioxid (CO₂).
Vad är BluePerformance?
BMW använder BluePerformance-tekniken för att bilarna ska släppa ut ännu mindre kväveoxid. Tack vare denna metod kan dieselmotorns utsläppsvärden optimeras ytterligare. Alla BMW:s 4-cylindriga dieselmotorer är dessutom utrustade med komponenterna partikelfilter och NOx-fälla är vissa modeller utrustade med SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) med AdBlue®-insprutning, vilket minskar kväveoxiderna i avgaserna ännu mer. Med introduktionen av den nya generationen 6-cylindriga motorer från och med 2020 ersätts den katalysatorn med placering nära motorn av ett ännu effektivare motornära SCR-system. Detta gör att NOx-utsläppen reduceras speciellt i stadstrafik. Dessutom hjälper liksom tidigare en andra SCR-katalysator i underredet till att sänka utsläppen av kväveoxider, och beroende på modell förfogar denna över en egen AdBlue®-doserare.
Vad är ett partikelfilter?
Ett partikelfilter är en anordning som reducerar antalet partiklar i avgaserna, tidigare enbart för dieselmotorer, men nu även för bensinmotorer.
Vad innebär WLTP för elbilar och laddhybrider?
Eftersom elbilar och laddhybrider huvudsakligen används i städer omfattar WLTP-körcykeln inte bara de fyra faserna med låg, medelhög, hög och extra hög hastighet, utan har en extra femte fas: ”city”. Den är en kombination av de hastigheter som oftast används i stadstrafik; låg och medelhög hastighet. På så sätt kan man ta fram mer realistiska räckviddsuppgifter.