Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
EN HOMAGE TILL HOFMEISTER KINK.
Historien bakom ett klassiskt designelement från BMW.
En BMW utan den njurformade kylargrillen? Skulle inte tro det. Men det finns även en annan detalj som nästan alla modeller från BMW har sedan början av 1960-talet – Hofmeister kink (på tyska Hofmeister-Knick).
Hofmeister kink är en riktig klassiker när det kommer till designelement, men om vi undantar de renodlade BMW entusiasterna är den kanske inte så välkänd. Hofmeister kink är namnet på den skarpa kurvan som du hittar vid pelaren nära den bakre sidorutan (C-pelare på en Sedan, annars D-pelare). Enligt David Carp på BMW Group Design Identity börjar Hofmeister kink i den nedre delen av respektive pelare.
SJÄLVKLART ELEMENT I BMWs FORMSPRÅK.
Hofmeister kink uppfyller åtminstone två viktiga designfunktioner – för det första är den en historisk länk till tidigare, nuvarande och framtida generationers BMW. För det andra är det ett designelement som guidar ögat från kupén (det vill säga sidorutorna, taket och pelarna) till den nedre delen av bilen och på så vis skapar den där speciella känslan av en BMW.
VAR KOMMER EGENTLIGEN NAMNET HOFMEISTER KINK IFRÅN?
Det är egentligen en tvådelad historia som något förenklat inkluderar två italienare och en tysk. Kinken hade redan debuterat på karosser under 1940-talet, då på bilar från USA och Italien. Först på två-dörrars coupé och på cabriolet, därefter sågs den även på sedan-modeller. I mitten av 1950-talet fanns designelementet med på ritningar från BMW. Enligt David Carp kom influenserna från de italienska designerna Giovanni Michelotti och Giorgio Giugiaro. De såg alltså till att kinken hittade sin plats i BMWs designspråk.
Men den man som såg till att den finns kvar än idag och också namngav den var Wilhelm Hofmeister – chef för avdelningen Body Engineering and Development hos BMW. Han var egentligen inte en designer, utan en ingenjör och avdelningschef. Men genom sin position blev han per automatik även chef för BMW Design. Han såg till att designelementet konsekvent integrerades i designen för modellerna från BMW.
David Carp, BMW Group Design Identity”De starkaste designikonerna skapas inte av en strategi.”
1961: EN KINK SYNS FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ EN BMW.
Hofmeister kink såg dagens ljus på den nya BMW 3200 CS och BMW 1500 på IAA (International Automobile Exhibition) i Frankfurt am Main 1961. Sedan dess har designelementet varit en viktig ingrediens i designen av en BMW. Många tror att kink var ”en uppfinning” för att främja karossens stabilitet, vilket enligt Carp inte är sant. Det finns helt enkelt ingen teknisk anledning till att använda sig av en kink. Men en funktionell fördel är att den möjliggör ett större sidofönster i dörren, utan att man behöver integrera ytterligare en ruta framför C-pelaren. När det kommer till designen, adderar kurvan som en spänning i linjerna och en mer dynamisk vy från sidan. Carp anser att bilen blir mer robust utan att den uppfattas som stor och tung.
David Carp, BMW Group Design Identity”Hofmeister kink var början på ett nytt designspråk för BMW”
Men som du vet, inga regler utan undantag. Ibland tog BMW designers ett avsteg från detta designelement, som exempel kan nämnas vissa Touring-modeller, BMW Z3 eller BMW i3. Designelementet har även setts i takpelaren på många olika karosstyper sedan början av 1960-talet (till exempel Sedan, vissa Touring-modeller, Coupé, Cabriolet och SUV:ar). På det här viset fick Hofmeister kink sin kultstatus och blev starkt förknippad med bilar från BMW.
HOFMEISTER KINK GENOM ÅREN.
BMW 2002 (1966)
BMW 5 Serie polisbil (1981)
BMW 7 Serie (1986)
BMW Z1 Coupé Prototype (1988)
BMW 3 Serie Coupé (1992)
BMW X5 (2001)
BMW X6 (2019)
BMW i8 Coupé (2019)
BMW M2 Coupé G87 BMW M Performance Parts M Performance tröskelbreddare av kolfiber på vänster sida
BMW M2 Coupé G87 BMW M Performance Parts 19"/20" M Performance smidda fälgar Y-eker 963 M med mittinfästning, Jet Black matt, komplett uppsättning sommarhjul
BMW M2 Coupé G87 BMW M Performance Parts M Performance frontspoiler av kolfiber i mitten
BMW M2 Coupé G87 BMW M Performance Parts M Performance tröskelbreddare av kolfiber på vänster sida
BMW M2 Coupé G87 BMW M Performance Parts 19"/20" M Performance smidda fälgar Y-eker 963 M med mittinfästning, Jet Black matt, komplett uppsättning sommarhjul
BMW M2 Coupé G87 BMW M Performance Parts M Performance frontspoiler av kolfiber i mitten
BMW M2 Coupé G87 BMW M Performance Parts 19"/20" M Performance smidda fälgar Y-eker 963 M med mittinfästning, Jet Black matt, komplett uppsättning sommarhjul
BMW M2 Coupé G87 BMW M Performance Parts M Performance frontspoiler av kolfiber i mitten
BMW 2002 (1966)
BMW 5 Serie polisbil (1981)
BMW 7 Serie (1986)
BMW Z1 Coupé Prototype (1988)
BMW 3 Serie Coupé (1992)
BMW X5 (2001)
BMW X6 (2019)
BMW i8 Coupé (2019)
HOFMEISTER KINK I FRAMTIDEN.
Så vad är nästa steg för denna utmärkande designdetalj? Enligt Carp finns inga gränser. Hofmeister kink är i ständig utveckling. Sedan 2009 finns det en uppsjö av tolkningar av den. Ibland tar den för sig och blir mer framträdande, ibland mer bakåtlutad. Den kan vara djärv, skulptural eller grafisk. Större, mindre, rundare eller kantigare. Dessutom öppnar den senaste designlinjen, BMW Vision, en helt ny dimension – den klassiska Hofmeister kink-geometrin kan nu användas som scen för elektriskt styrda grafiska effekter.
Men, den förblir alltid en sak – en fast och tydlig del av BMWs formspråk. Det blir spännande att se hur detta ikoniska designelement kommer att utvecklas i framtiden.
Läs mer:
_____
Författare: Nils Arnold; Art: Madita O'Sullivan, Shin Miura; Animationer: Madita O'Sullivan, Carolin Wabra; Foton: BMW/BMW Group Archive
Mer läsning:
➜Läs mer omNjurarnas historia
➜Läs mer om How to create a classic
➜Läs mer om This is how to sketch your dream car
➜ Läs mer om Neue Klasse från BMW