Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
FRÅN SKÄRMTID TILL EGENTID MED My BMW.
Från första dagsljuset till sängdags har mobilappar blivit en självklar del av det moderna livet. Men vilka fördelar ger ett uppkopplat liv oss och hur kan vi vara säkra på att teknologin finns där för oss, och inte tvärtom? För att undersöka, följde vi meden BMW-ägare för att se hur man på bäst sätt kan få ut så mycket som möjligt av vardagslivet med BMWs egna hub i fickformat, appen My BMW.
”Fram tills nyligen, försökte jag undvika att använda mobilen tills jag kom till mitt jobb” säger Marc Jenkins, 35. ”Men ärligt talat, så har mina rutiner ändrats en del nu. Nu kommer jag knappt förbi tandborstningen innan jag har kollat min telefon minst en gång. Du vet, för att se nyheter, vad som händer och att fixa en del praktiska saker direkt. Och jag skulle ljuga om jag inte sa att My BMW spelar en roll i det här.
- Marc Jenkins”Med My BMW kan jag se till att allt är redo innan jag sätter mig i bilen."
Redo att åka.
Marcs morgonrutin ser ungefär ut som följande: han vaknar upp och ber sin smarta högtalare att spela sin favoritspellista från Spotify, en blandning av mjuk, klassisk musik han hittade via en rekommendation från en nära kollega. Några skroll på telefonen tar Marc genom twitterflödet och hans mailbox och han är redo att starta dagen. ”Jag gillar att känna mig uppkopplad,” säger han. ”Jag har mycket att göra varje dag och jag försöker ta fördelarna av vad tekniken kan ge mig. Det håller mig i loopen och sparar mycket tid. Fram tills nyligen var ärligt talat det enda som saknades att ha samma koppling med min bil”.
Marc, som jobbar som Team Leader på ett globalt försäkringsbolag, häller upp en kaffe. Den klassiska musiken flödar från en smarthögtalare på hans köksbord. Han flyttar sig lugnt runt i rummet innan han sätter sig, och tar fram sin telefon igen.
”Det ändrades med My BMW. Nu kan jag se till att allt är redo innan jag sätter mig i bilen. Varför skulle jag inte göra det?” En snabb demonstration följer: Marc tar sin telefon, och visar en notis på hans hemskärm: ”BMW X5 xDrive45e är fulladdad: 100% nåddes 8:00.” Han öppnar appen och välkomnas med smeknamnet på hans bil på appens startsida. Ovanför det, ett stort ”ALL GOOD” som ger ett snabbt leende hos Marc. Han visar sen hur han använder några av de andra funktionerna. Genom appen aktiverar han Remote Climatization för att ventilera kupéutrymmet på BMW X5 Plug-In Hybriden, följt av att snabbt mappa upp vägen till jobbet. Och han är redo. ”Det är det här jag menar” säger Marc. ”Allt fixat”. Han växlar mellan några andra appar på sin telefon och vi är strax redo att åka.
Glädjen i att vara uppkopplad.
Digital Key är nästa funktion som visas upp. Marc nämner stolt att han satte upp den digitala nyckeln på sin iPhone så fort han hörde att den hade släppts. Utan att släppa telefonen med sin ena hand, samtidigt som han bär portföljen i den andra, nuddar han dörrhandtaget på sin BMW X5 och väntar på det nedtonade klicket från låset när de öppnas. Han sätter sig, tar en snabb titt på konsolen för att se att hans valda väg har blivit överförd, innan han startar bilen.
En annan bekväm sak med uppkopplingsmöjligheterna berättar Marc medan vi åker är att hans bil alltid är uppdaterad och gör att han alltid reser med den senaste programvaran. Det är tack vare Remote Software Upgrade, som uppgraderar funktioner och installerar dem ”over-the-air”, precis som för en smartphone. Programvaran kan hämtas och installeras via My BMW eller direkt via det inbyggda SIM-kortet i bilen och Marc kan alltid se information om de programvaruändringar som har gjorts. ”Jag kan dessutom uppgradera bilen med ny extrautrustning om jag känner för det, via BMW Connected Drive Store. Smidigt, va?”.
När vi väl är framme vid Marcs jobb, säger vi hejdå till varandra och kommer överens om att mötas upp igen när han har slutat. Det är dags för Marc att koppla in sin bil på parkeringsplatsens laddstation så att den kan ladda medan han själv växlar till jobbläge. När han går, vänder han sig snabbt om och viftar med telefonen i luften och vi hör hur hans bil låser sig. Marc ler. ”Se, så enkelt.”
Ögonen på målet.
Vi möts på eftermiddagen igen på parkeringsplatsen framför Marcs BMW X5 Plug-In Hybrid.
En snabb koll i appen visar att han har nog med räckvidd för att komma hem, och snart rullar vi ut på vägen. En kan inte hjälpa att tänka att han kanske har en poäng med sitt uppkopplade liv, det verkar onekligen väldigt praktiskt.
Innan vi tackar honom för att han har visat oss runt och delat sin dag med oss, visar Marc en sista funktion. En service av hans bil ska snart ske, och även det väljer han att sköta via My BMW; hans föredragna serviceställe är redan listad under Vehicle-fliken och via appen når han enkelt deras hemsida där han bokar datum och tid för sin kontroll, innan han lägger in det i sin kalender. ”Fixat”.
Ge lite, få tillbaka mycket mer.
Eftersom nyliga studier visar att vuxna spenderar i snitt så mycket som 3 timmar och 15 minuter på sina telefoner varje dag, är ämnet om hur mycket skärmtid som egentligen är bra hett debatterat. Men för Marc, är det här poängen. Det handlar inte om hur mycket tid du spenderar, det handlar om vad du gör med tiden:
”Med appar som My BMW känner jag att tiden jag faktiskt lägger ner gynnar mig och det sätt jag lever på – den hjälper mig att lösa saker enkelt, och det är vad det handlar om för mig” säger han när vi skiljs åt.
”Jag försöker få så mycket som möjligt ut av mitt uppkopplade liv genom att använda tekniken till min fördel. Jag investerar några minuter i att ställa in och förbereda, och låter telefonen ta hand om resten. Tillbaka får jag fler saker gjorda på ett snabbare och enklare sätt. Så som jag ser det, får jag tillbaka mer tid som jag kan använda för saker som är viktiga för mig. Jag tänker att det är vad teknik är tänkt att göra för oss: det ska arbeta för oss, och inte tvärtom.”