Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
Innovation och design i nya BMW iX.
Med BMW iX påbörjar vi ett helt nytt kapitel inom design – inte minst när det kommer till interiören. Bilen är designad för att skapa en känsla av att kliva in i ett vardagsrum. Med sin design, kupé, den lyxiga lounge-atmosfären tillsammans med de innovativa Shy Tech-funktionerna ger BMW iX dig en helt ny upplevelse.
Ny design.
När du för första gången öppnar dörrarna till BMW iX ser du det direkt. De som ligger bakom designen har brutit helt ny mark när det kommer till former, material, kontrollelement och den känsla som interiören tar fram. Atmosfären i den nya helelektriska SUV:en är något helt annat än vad du är van vid. Interiören är designad för att skapa en känsla av rymd, vilket leder oss till en av bilens absoluta höjdpunkter: det enorma panorama taket. Glastaket skuggas elektrokromatiskt för att skydda mot direkt solljus. Även saknaden av en mittunnel gör att känslan av rymd ökar och ger extra benutrymme både fram och bak.
Stolarna för både förare och passagerare är nyutvecklade för maximal komfort. Designen består av asymmetriska former, tydliga kontrastsömmar och moderna färgval och de båda framsätena har integrerade nackstöd för ett mer sportigt utseende. Här kommer det finnas möjlighet till både sätesvärme, sätesventilation och massagefunktion.
Shy Tech.
Formgivningen av BMW iX består av helt nya lösningar för interiörens funktionella element. När vi började ta fram inredningen ville vi skapa en varm, personlig och kreativt atmosfär, vilket gjorde att de klassiska knapparna och kontrollpanelerna kändes felplacerade. Det var där och då som Shy Tech föddes – ett begrepp som vi använder för att beskriva designlösningar som gör en del av tekniken i fordonet synliga och användbara endast när föraren och andra passagerare faktiskt behöver dem. Faktum är att BMW iX saknar allt som vanliga fordon vanligtvis har som mittkonsol, något som brukar vara en stor "ryggsäck" full av digitala funktioner eller switchpaneler. Nu är det endast luftkonditioneringen som har några knappar som det inte går att vara utan. Filosofin bakom shy tech skapade även nya utmaningar för designen: När så pass många funktioner har digitaliserats kommer de få funktioner som fortfarande finns kvar som fysiska knappar naturligt att sticka ut mer - de behövde därför bli ännu mer premium.
Förstklassig ljudupplevelse.
Ljudsystemet som ingår i bilen består av ett HiFi-ljudsystem med tolv högtalare och en 205-watts förstärkare. Gömda bakom tyget i dörrsidorna, i bakre nackstöd och under bakre sätet finns de olika högtalarna som tillsammans skapar en fantastisk ljudupplevelse. För första gången i en BMW finns det även möjlighet att integrera högtalare i sätena.
Avskalad och modern mittkonsol.
Displayer och knappar har skalats av vilket är tydligt på mittkonsolen vars design och shy tech ger ett rent och modernt uttryck. Här används instället för knappar en glasyta uppdelad i olika känselfält för att navigera i iDrive-menyerna, körlägena och övriga funktioner. Med en rullkontroll justeras enkelt ljudsystemets volym.
Curved display.
BMW Curved Display är en betydande del av bilens interiör och fungerar som en central display och manöverpanel. Displayen sträcker sig längs med instrumentbrädan och går att interagera med på flera olika sätt: genom röststyrning, gester, touch eller genom iDrive kontrollen på mittkonsolen.
Head-up-display.
För första gången har projektorn på BMW Head-Up Display monterats in i instrumentpanelens yta utan ram, vilket gör att den inte syns. Föraren får information projicerad på vindrutan i form av grafik som visas direkt i förarens synfält, vilket kräver ett väldigt komplext spegelsystem. Detta gör det möjligt att ta in all viktig information utan att behöva ta uppmärksamheten från vägen.