Vårt verktyg som används för att hantera godkännande av cookies är för närvarande inaktivt. Därför saknas eventuellt vissa funktioner som kräver att du godkänner cookies.
SISTA VINTERTESTERNA FÖR BMW iX PÅ NORSKA NORDKAP.
BMW iX i sträng kyla och tuffa väderförhållanden.
Långt upp i Norge, norr om polcirkeln, ligger Nordkap. Här finns de perfekta förutsättningarna och vägförhållandena för att utsätta nya BMW iX för de sista tuffa testerna. Fokus ligger bland annat på samspelet mellan drivlina och fjädring där testingenjörerna utvärderat hur de fungerar på vägbanor med låg friktion. Även bilens två elmotorer, som tillsammans genererar en maxeffekt på mer än 500 hästkrafter, sätts på prov i det kalla klimatet.
Det test som BMW iX ställs inför är en större prövning än vad modellen kommer utsättas för under hela bilens livscykel och ligger till grund för utvecklingen av framtidens elbil. I de låga temperaturerna och de väderförhållanden som råder på Nordkap ställs BMW eDrive-tekniken inför många utmaningar. Högspänningsbatteriet och laddningstekniken testas för att klara ett vardagligt bruk i kylan. Även bildskärmarna och värmesystemet, som säkerställer rätt temperatur för drivsystem och batterier, utsätts för prövningar.
Räckvidd på över 600km.
Ytterligare en viktig del av testerna är de sista finjusteringarna av det intelligenta fyrhjulsdrivsystemet, BMW xDrive och justeringar av det adaptiva chassit, som förutom stabilitet och dragkraft, även optimerar bilens effektivitet. Detta gör att BMW iX uppnår en förbrukning på under 21kW per 100 kilometer i WLTP-testcykeln och en räckvidd på mer än 600 kilometer.